responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 136

خدای سبحان می‌داند که بنده بفکر طغیان نبوده و همواره می‌خواسته خدا را از خود خوشنود کند، ولی در دنیای ماده و پر از شر و شور زندگی کرده و کسر آورده است، هیچ مانع عقلی نیست که خدا بفرماید: ای محمّد بن عبد اللَّه تو که در دنیا میان من و بندگانم واسطه بودی اکنون نیز در ارفاق میان من و بنده‌ام وساطت کن، من خودم این دستور را بتو می‌دهم نه اینکه تو بر من حکومت داری و می‌توانی جلو اراده مرا بگیری.
معجزه:
در آیات گذشته و آینده عده‌ای از معجزات و خوارق عادت نقل شده و خواهد شد از قبیل: شکافتن دریا، بعث بعد از صاعقه زدن، ارسال من و سلوی، بیرون آمدن آب از سنگ در اثر زدن عصا، مار شدن عصا و غیره راجع به توجیه اینها لازم است چند کلمه درباره معجزه سخنی داشته باشیم و آن اینکه اگر درست دقت کنیم همه چیز در جهان معجزه است.
فرق معجزه با غیر معجزه آنست که دومی را پیوسته دیده و نام آن را طبیعی گذاشته‌ایم مثلا ما پیوسته دیده‌ایم که تخم مار مبدل به مار می‌شود، این عمل را طبیعی نام نهاده‌ایم ولی مبدل شدن عصا را به مار ندیده‌ایم و آن را معجزه می‌نامیم ولی اگر درست فکر کنیم، مبدل شدن تخم به مار نیز مانند عصا معجزه است.
وانگهی اگر از اول قرار بود که مارها همچون میوه از درخت برویند اکنون آن را طبیعی دانسته و مبدل شدن تخم به مار را معجزه می‌دانستیم همین طور است مبدل شدن نطفه به انسان و هسته به درخت و غیره.
معجزه خارج از قوانین طبیعت نیست ولی بشر راه آن را نمی‌داند و آن فقط در دست خداست، امروز ثابت شده که ماده اولیه تمام اشیاء یکی است، اختلاف آنها فقط در اثر اختلاف اتمها است و گرنه قلب انسان و قطره آب و تکه اخگر، همه در اصل یک چیز هستند، خدایی که همه چیز طبیعت در دست او است به این کارها قادر است.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست