responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 106

جمله جمع شدند، و لبس سياه و استعداد تمام كه ابو مسلم فرستاده بود بخدمت آوردند و ابو العباس شب آدينه، دوازدهم ربيع الاول سنه اثنتين [1] ثلثين و مائه بيرون آمد، و نماز شام بگذارد بجماعت، و ديگر روز آدينه در مسجد جامع با او بيعت خلافت كردند، رضي اللّه عنه. بعد ازين ذكر صاحب الدعوة ابو مسلم تقرير كرده آيد. و اللّه اعلم.

ذكر صاحب الدعوه ابو مسلم المروزي‌

صاحب تاريخ مقدسي گويد: كه در اسم و نسب او اختلاف است، بعضي گفته‌اند:
از عرب بود، ولادت او باصفهان بود، و پرورش او در ميان فرزندان ادريس بن عيسي العجلي بود، و در مكتب قرآن با ايشان حفظ كرد، و لغت و اشعار ياد گرفت، و بيشتر اهل تاريخ برانند، كه او باصل از عجم بود، اما فاضل و حافظ و پرهيزگار، مردي بود كوتاه بالا، گندمگون پاكيزه پوست شيرين منظر، دراز پشت كوتاه ساق. هرگز كس او را خندان نديدي و مزاح نكردي، از هيچ فتح تازه روي ننمودي، و از هيچ نكبت ترش روي نگشتي، سخت دل عظيم بود و بر كس رحم نياوردي. تازيانه شمشير او بود، جمله اصناف را كه بر دولت بني اميه دل نهاده بودند و نشو و نما در ولايت بني مروان يافت، از خراسان و يمن و ربيعه از زهاد و عباد و قضات و ملوك و دهاقين و مجوس و نصاري و يهود و غير آن جماعت را همه بكشت، روايت آنست كه بي آنچه [2] در جنگها و حصارها بكشت سيصد و شست هزار مرد را در مقام سياست بكشت، جهان را از خوارج بني اميه خالي كرد، و دولت بعباسيان رسانيد. بتأييد اللّه و نصره.
او را سه زن بود، مرد غيور بود بر حرم خود، سالي يك كرت بفراش زن خود نرفتي، عظيم جوانمرد بود و بي طمع، هرگز از هيچكس طمع نكرد و نخواست و نستد. او را يك هزار طباخ بود، هر روز سه هزار من نان در مطبخ او بپختندي و صد و سي گوسپند بيرون گاوان و مرغان خرچ شدي. يك هزار و دويست سر باركش بود آلات مطبخ او را، سالي كه به حج رفت در قافله ندا فرمود هر كه در قافله به جهت طعام آتش كند، من از خون او بيزارم. بايد كه آنچه ما يحتاج طعام


[1] در اصل خوانده نمي‌شود، از الكامل نوشته شد.
[2] در اين جا بر خلاف ساير موارد ابن كتاب آنچه با ملاي قديم (آنج) نوشته شده، ولي در ديگر موارد آنچه آمده كه متأخر تر است.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 106
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست