responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 9  صفحه : 95

عام بود به همه‌كس برسد چون عذاب استيصال كه امّت سلف را بود برآن تأويل كه ذكر كرديم،فلمّا اوقعه موقع الشّرط و الجزاء ادخل عليه نون التّأكيد.وجه ديگر آن است كه:لا تصيبنّ منهم نهى غايب است و در ظاهر نهى است فتنه را و در معنى مكلّف را،چنان كه يكى از ما گويد:لا ارينّك [1]هاهنا؛نبينما [2]تو را اين جا،يعنى نبايد تا اين جا باشى كه من تو را اين جا بينم!و مثله قوله في قصّة سليمان -عليه السّلام: يٰا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسٰاكِنَكُمْ لاٰ يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمٰانُ وَ جُنُودُهُ [3]... ، و ظاهر نهى متعلّق است به سليمان و در معنى به نمل،و بر اين وجه اين دو كلام باشد هريكى مفيد و مستقلّ: وَ اتَّقُوا فِتْنَةً ،كلامى باشد و، لاٰ تُصِيبَنَّ كلامى ديگر، يعنى و اتّقوا فتنة مبهمة غير موصوفة،و فايدۀ تنكير آن‌كه:فتنه‌اى كه آن را وصف نتوان كردن.آنگه گفت لاٰ تُصِيبَنَّ ؛نبادا كه آن فتنه به ظالمان رسد خاص،و بر اين قول،مغنى برعكس معنى اوّل باشد،چه اوّل را معنى آن بود كه:فتنة عامّة تصيب الظّالم و غير الظّالم،و بر اين وجه آن‌كه:تصيب الظّالم خاصّة دون من ليس بظالم، گفت:بترسيد از فتنه عظيم و نبادا كه آن فتنه به ظالمان رسد از جمله شما-فسبحان من تحيّر في نظم كلامه بداية العقول و ان تعاطى القول في تفسيره بكلّ سمين و غثّ اهل الفضل و اصحاب الفصول.

بدان كه:موقع نون تأكيد،اگر ثقيل باشد و اگر خفيف،جايى بود كه كلامى بود متوقّع غير واقع كالامر و النّهى و جواب القسم و الشّرط و الجزاء في قولك:افعلنّ كذا و لا تفعلنّ كذا،و اللّه لافعلنّ كذا و امّا تفعلنّ كذا افعل و لئن تفعل كذا لافعلنّ بك كذا،جز آن است كه شرط را تا«ما»در او نبود،نون تاكيد در او نبرند،نحو قوله:

فَإِمّٰا تَرَيِنَّ... [4] ؛ وَ إِمّٰا تَخٰافَنَّ... [5]، وَ إِمّٰا تُعْرِضَنَّ [6]... ،[30-ر]و اين«ما»به جاى «لام»است در جواب قسم،كه تا به«لام»نباشد [7]«نون»در او نيارند.و كسائى و فرّاء در جواب سؤال براى آن به تحذير تعلّل كردند،كه تحذير انّما يكون عن امر متوقّع


[1] .آو،آج،بم،آن:رأيتك.

[2] .همه نسخه بدلها:نبينام.

[3] .سوره نمل(27)آيۀ 18.

[4] .سوره مريم(19)آيۀ 26.

[5] .سوره انفال(8)آيۀ 58.

[6] .سوره بنى اسرائيل(17)آيۀ 28.

[7] .اساس:باشد؛به قياس نسخه آو،و اتفاق نسخه‌ها تصحيح شد.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 9  صفحه : 95
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست