نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 6 صفحه : 403
عبّاس و قول اوّل اولىتر [1]و لا يقتر بر ظاهر آيت و دليل قول اوّل قرائت ابى است. فمن تصدق به فهو كفارته له .
وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمٰا أَنْزَلَ اللّٰهُ فَأُولٰئِكَ هُمُ الظّٰالِمُونَ ،و هركس كه حكم نكند به آنچه خداى فروفرستاد او ظالم و ستمكاره باشد و وضع شىء كرده باشد نه به موضع خود ظلم لغوى و يا نقصان حظ خود كرده باشد از ثواب كه ظلم در لغت به معنى نقصان باشد و يا جالب مضرّت عقاب بود بر نفس خود به مخالفت فرمان خداى را بهمنزلۀ ظالم نفس خود باشد.
در پى داشتيم [2]براثر [3]ايشان عيسى پسر مريم را راستدارنده آن را كه پيش او بود از كتاب موسى و داديم او را انجيل در آنجا بيان است و روشنايى و راستدارنده آن را كه پيش اوست از تورات و بيانى و پندى است پرهيزكاران را.
و چنان بايد كه حكم كنند ترسايان به آنچه فرستاد خداى در اين [4]و هركه حكم نكند به آنچه فرستاد خداى ايشان فاسقان باشند.
و بفرستاديم به تو قرآن را براستى [5]راستدارنده آن را كه پيش اوست از كتاب [6]و گواه بر او حكم كن ميان ايشان به آنچه فرستاد خداى و متابعت مكن هواى ايشان را از آنچه آمد به تو از درستى،هريكى كرديم از ايشان شريعتى و راهى و اگر خواهد