نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 5 صفحه : 27
كه خواهد و عذاب كند آن را كه خواهد،و خداى آمرزگار و بخشاينده است.
قوله: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا ،خداى-جلّ جلاله-چون مؤمنان و آنان كه از اهل كتاب ايمان آوردند و اوصاف و مستحقّات [1]ايشان و آنچه ايشان را خواهد بودن بگفت،در عقب آن ذكر كافران كرد و احوال ايشان،گفت:آنان كه كافر شدند آنچه همّت[و] [2]سعى و كدّ ايشان در آن بود و همه عنايت از ايشان [3]مصروف به آن است و همه عمر در سر آن كردند [4]فردا قيامت از ايشان هيچ غنا و كفاف نكند، يقال:اغنى فلان عن فلان،إذا قام مقامه و دفع عنه،گفت:مالش سود ندارد و فرزندان از او دفع نكنند،چنان كه حقتعالى از او حكايت كرد كه به وقت فروماندگى گويند: مٰا أَغْنىٰ عَنِّي مٰالِيَهْ، هَلَكَ عَنِّي سُلْطٰانِيَهْ [5]،جز آنكه غنا نكند وبال باشد كه:
فى حلالها حساب و في حرامها عقاب [6].و بر جمله معنى آن است [255-پ]كه [7]:لا ينفع و لا يدفع،سود ندارد و بازندارد،مال سود ندارد و فرزند بلا بازندارد.
و قوله: شَيْئاً ،براى آن به لفظ نكره گفت تا نفى عام باشد كه هيچچيز بههيچوجه هيچ سود ندارد.
وَ أُولٰئِكَ أَصْحٰابُ النّٰارِ ،و ايشان ملازمان دوزخ باشند.و صاحب هر چيز [8]ملازم او بود،و آنجا هميشه باشند و مفارقت نكنند ازآنجا.
مَثَلُ مٰا يُنْفِقُونَ فِي هٰذِهِ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا ،يمان گفت:مراد نفقۀ ابو سفيان است و يارانش كه روز بدر كردند بر عداوت رسول-عليه السّلام.
مقاتل گفت:نفقۀ عوامّ جهودان است بر احبار و رؤسايشان بر سبيل رشوت.