كلبى گفت:آنان كه بطوع ايمان آرند،آنان باشند كه بر فطرت اسلام زاده باشند،و آنان كه بكره ايمان آرند آنان باشند كه ايشان را از بلاد كفر به بردگى بيارند [2]،و ايشان را اكراه كنند بر اسلام.
ابن كيسان گفت: وَ لَهُ أَسْلَمَ ،اى خضع من في السموات و الارض طوعا و كرها، يعنى هركه در آسمان و زمين او را خاضع و ذليل و [3]گردن نهادهاند امّا بطوع و امّا بكره.آنان كه اهل طوعند مؤمنانند،و آنان كه اهل كرهند كافرانند،و آنان كه كافرند اگر پرسى [4]از ايشان كه شما را كه آفريد،و آسمان و زمين كه آفريد؟گويند خداى: وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللّٰهُ [5]،... وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللّٰهُ [6].
مجاهد روايت كند [7]از عبد اللّه عبّاس كه گفت:چو [8]يكى از شما را اسپى [9]شموس باشد كه منقاد نشود،بايد تا [10]اين آيت در گوش او خواند [11]: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً [12].