responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 20  صفحه : 44

پس بود خونى بسته بيافريد او را و راست كرد.

كرد از او دو جفت نر و ماده.

نيست او توانا بر آنكه كند زنده مردگان را! قوله: لاٰ أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيٰامَةِ [17-پ]،عامّۀ قرّاء لاٰ أُقْسِمُ خواندند به حرف نفى،و اقسم«الف»مقطوع و دوم همچنين.

حسن و عبد الرحمن أعرج خواندند«لا قسم» [1]،به«لامى»موصول با «الف»،چنان كه«لام»تأكيد بود،و قسم مثبت نه منفى،و در دوم چنان خواندند:

كه عامّۀ قرّاء مى‌خوانند به«لا»ى نفى،يعنى به روز [2]قسم نكنم و به نفس ملامت‌كننده قسم نكنم.و قوّاس هم چنين روايت كرد از شبل از ابن كثير.

امّا در معنى و وجه او خلاف كردند،بعضى گفتند:«لا»صله است،يعنى قسم كنم به روز قيامت،و اين قول سعيد جبير است.

ابو بكر عيّاش گفت:اين«لا»تأكيد قسم است،كقولهم:لا و اللّه.فرّاء گفت:«لا»ردّ كلام مشركان است،آنگه ابتدا كرد و گفت:اقسم،قسم مى‌كنم [3]، گفت:و هر سوگندى كه وارد باشد مورد كلامى،لابد بايد تا«لا»بر قسم مقدّم بود تا فرق باشد ميان سوگند جحد و ميان سوگند اثبات،چنان كه كسى مبتدا گويد [4]:و اللّه إنّ الرسول حقّ،اين كلام فايده آن مى‌دهد كه رسول حقّ است،چون گويد:لا و اللّه إنّ الرسول حقّ،معنى آن است كه:دروغ گفتند [5]آنان كه انكار رسالت او كردند،بل او پيامبر است و انكار ايشان اثر نمى‌كند


[1] .اساس،كا:لا اقسم،آج:ندارد،با توجّه به گا،آد تصحيح شد.

[2] .آد+قيامت.

[3] .همۀ نسخه بدلها+و.

[4] .آج:چندان كه مبتدا كويد،كا،گا،آد،چنان كه به ابتدا گويند.

[5] .آج:ندارد،كا،گا،آد:گويند.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 20  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست