responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 18  صفحه : 190

-عليه السلام-كه او وفا[82-ر]كرد به عهدهاى خداى تعالى [1]،وفى و أوفى و وفّى ثلاث لغات بمعنى واحد.

أَلاّٰ تَزِرُ [2]وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ ،«ان»مخفّفه است از ثقيله،التّقدير [3]:انّه لا تزر، و آنچه در آن صحف است آن است كه او به گناهكارى [4]ديگرى را نگيرد،و بار گناه كسى بر كسى [5]ننهد.بعضى مفسّران گفتند:پيش از ابراهيم-عليه السلام- ظلمۀ [6]روزگار را عادت [7]بود كه پدر را به گناه پسر بگرفتندى و برادر را به گناه برادر بكشتندى و خويش را به خويش بگرفتندى،تا خداى تعالى ابراهيم را بفرستاد،و بر او انزال كرد [8]در صحف او كه: أَلاّٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ ،ابراهيم -عليه السلام-را وصف كرد به وفّى.

سعيد جبير و حسن و قتاده گفتند:وفّى،أى عمل بما امر به؛با آنچه او را فرمودند قيام كرد و رسالت خداى به خلق گزارد و از عهده [9]تكاليف نبوّت برون [10]آمد و به همه وفا كرد.ربيع گفت:به خواب كه ديد وفا كرد و پسر را قربان كرد.ابو العاليه گفت:اركان اسلام به تمامى به جاى آورد،و ذلك قوله تعالى:

وَ إِذِ ابْتَلىٰ إِبْرٰاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمٰاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ [11] گفت:پيش از او كس نبود كه او را امتحان كردند به دين[و] [12]او سهام [13]و شرايط آن به تمامى به جاى آورد الّا ابراهيم-عليه السلام-.و توفيه و توفي تمام به دادن باشد،قال اللّه تعالى:


[1] .آد،كا+يقال.

[2] .كذا در اساس،آج،آد،گا؛ضبط قرآن مجيد:الّا تزر.

[3] .آد،گا:و التّقدير.

[4] .آج+ديگرى؛آد،كا،گا:به گناه ديگرى.

[5] .آد،گا+ديگر.

[6] .كا:ظالمان.

[7] .آد،گا+چنان.

[8] .آد،گا:و بدو فرود آورد؛كا:و بر او انزله كرد.

[9] .اساس و آج:عهد،با توجّه به آد و ديگر نسخه بدلها و معنى جمله تصحيح شد.

[10] .آد،كا،گا:بيرون.

[11] .سورۀ بقره(2)آيۀ 124.

[12] .آج،آد+و؛كا+كه.

[13] .آد:تمامى؛گا:تمام.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 18  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست