responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 183

معجزات، قٰالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ [216-ر]،گفت:من آمده‌ام با نبوت [1]، وَ لِأُبَيِّنَ لَكُمْ ،و تا بيان كنم شما را بعضى آنچه شما در آن خلاف مى‌كنى [2]از احكام تورات. فَاتَّقُوا اللّٰهَ وَ أَطِيعُونِ ،از خداى بترسى و طاعت من داراى در آنچه شما را مى‌فرمايم،چه آن از فرمان خداى است.

[ إِنَّ اللّٰهَ هُوَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ ،و [3]خداى است كه خداى من و خداى شماست] [4]و خالق و آفريدگار و پروردگار ماست. فَاعْبُدُوهُ ،او را پرستى،كه اين راهى است راست.

فَاخْتَلَفَ الْأَحْزٰابُ مِنْ بَيْنِهِمْ ،خلاف كردند جماعات [5]از [6]ميان ايشان يعنى، جهودان و ترسايان. فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ عَذٰابِ يَوْمٍ أَلِيمٍ ،و اى آنان كه كافر شدند و ظلم كردند از عذاب روزى مولم،به دردآرنده.و تفسير مثل اين آيت [7]رفته است در سورت مريم-عليها السلام.

آنگه گفت: هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ السّٰاعَةَ ،انتظار نمى‌كنند [8]اين كافران؟و از اقسام [نظر] [9]يكى انتظار است.و در قرآن نظر به معنى انتظار بسيار است.الا قيامت را.

أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً ،كه به ايشان [10]آيد ناگاه.و نصب او بر حال بود،اى،باغتة،مصدرى بود در جاى حال.و شايد«تا»مصدرى بود،لا من لفظ الفعل.و التقدير:ان تباغتهم بغتة. وَ هُمْ ،«واو»حال راست.و ايشان ندانند و غافل باشند و بى‌خبر از آن.

قوله تعالى:

[سوره الزخرف (43): آیات 67 تا 89]
اَلْأَخِلاّٰءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ اَلْمُتَّقِينَ (67) يٰا عِبٰادِ لاٰ خَوْفٌ عَلَيْكُمُ اَلْيَوْمَ وَ لاٰ أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (68) اَلَّذِينَ آمَنُوا بِآيٰاتِنٰا وَ كٰانُوا مُسْلِمِينَ (69) اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْوٰاجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70) يُطٰافُ عَلَيْهِمْ بِصِحٰافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ أَكْوٰابٍ وَ فِيهٰا مٰا تَشْتَهِيهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فِيهٰا خٰالِدُونَ (71) وَ تِلْكَ اَلْجَنَّةُ اَلَّتِي أُورِثْتُمُوهٰا بِمٰا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (72) لَكُمْ فِيهٰا فٰاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِنْهٰا تَأْكُلُونَ (73) إِنَّ اَلْمُجْرِمِينَ فِي عَذٰابِ جَهَنَّمَ خٰالِدُونَ (74) لاٰ يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (75) وَ مٰا ظَلَمْنٰاهُمْ وَ لٰكِنْ كٰانُوا هُمُ اَلظّٰالِمِينَ (76) وَ نٰادَوْا يٰا مٰالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنٰا رَبُّكَ قٰالَ إِنَّكُمْ مٰاكِثُونَ (77) لَقَدْ جِئْنٰاكُمْ بِالْحَقِّ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كٰارِهُونَ (78) أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنّٰا مُبْرِمُونَ (79) أَمْ يَحْسَبُونَ أَنّٰا لاٰ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوٰاهُمْ بَلىٰ وَ رُسُلُنٰا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ (80) قُلْ إِنْ كٰانَ لِلرَّحْمٰنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ اَلْعٰابِدِينَ (81) سُبْحٰانَ رَبِّ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ رَبِّ اَلْعَرْشِ عَمّٰا يَصِفُونَ (82) فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتّٰى يُلاٰقُوا يَوْمَهُمُ اَلَّذِي يُوعَدُونَ (83) وَ هُوَ اَلَّذِي فِي اَلسَّمٰاءِ إِلٰهٌ وَ فِي اَلْأَرْضِ إِلٰهٌ وَ هُوَ اَلْحَكِيمُ اَلْعَلِيمُ (84) وَ تَبٰارَكَ اَلَّذِي لَهُ مُلْكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ مٰا بَيْنَهُمٰا وَ عِنْدَهُ عِلْمُ اَلسّٰاعَةِ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (85) وَ لاٰ يَمْلِكُ اَلَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ اَلشَّفٰاعَةَ إِلاّٰ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ (86) وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اَللّٰهُ فَأَنّٰى يُؤْفَكُونَ (87) وَ قِيلِهِ يٰا رَبِّ إِنَّ هٰؤُلاٰءِ قَوْمٌ لاٰ يُؤْمِنُونَ (88) فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَ قُلْ سَلاٰمٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (89)

[ترجمه]

دوستان آن روز بهرى بهرى را دشمن باشند مگر پرهيزكاران.

اى بندگان من نيست ترسى بر شما امروز و نه شما اندوه خورى.

[216-پ]،آنان كه بگرويدند به آيتهاى ما


[1] .لا،افزوده:و حكمت.

[2] .گا،آد:شما خلاف مى‌كنى در آن.

[3] .ما:او.

[4] .اساس و آب افتادگى دارد،از آج افزوده شد.

[5] .آج:جماعتى.

[6] .ما:در.

[7] .ما،گا،لا:آيات.

[8] .آج،افزوده:اينان يعنى،ما:مى‌كنند اينان يعنى،گا،لا:مى‌كشند اينان يعنى.

[9] .اساس و آب:ندارد،ازاج افزوده شد.

[10] .ما:با ايشان.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 183
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست