responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 15  صفحه : 413

و ابو عبيده [1]گفت [2]:اين فرق ميان«ضاعفت»و«ضعّفت»،آن [3]است يقال:

ضعّفت الشّىء اذا زدت [4]عليه مثله،و ضاعفته اذا زدت عليه مثليه.

و قوله:«ضعفان»[256-ر]،در او هم اين خلاف كردند،بعضى گفتند:مراد آن است كه مضافا الى ما حصل لها من العذاب فيكون [5]معه [6]ضعفين.

و بعضى دگر گفتند:يزيد على الحاصل بمثليه فيكون ثلاثة امثال غيره.

وَ كٰانَ ذٰلِكَ عَلَى اللّٰهِ يَسِيراً ،و اين بر خداى آسان است.

آنگه گفت: وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلّٰهِ وَ رَسُولِهِ ،گفت:و هركس كه از شما طاعت خداى و رسول دارد و عمل صالح كند،مزدش دوباره بدهيم و براى او ببجارديم [7]مزدى كريم و ثوابى جزيل.

اگر گويند:چرا ثواب و عقاب [8]مضاعف آمد؟گوييم بعضى گفتند:براى علوّ [9]منزلت ايشان و اتّصال ايشان به رسول-عليه السّلام-چنان كه در شاهد،احسان و اساءت معتبران نه به آن منزلت باشد كه كار اراذل،و جزاى افعال ايشان از نيك و بد بر يك حدّ نبود.و جواب معتمد از اين آن است كه:خداى تعالى دانست كه اعمال ايشان از نيك و بد بر وجهى واقع خواهد بودن كه مستحقّ ضعفى يا دو ضعف از جزا شوند از ثواب و عقاب،چه قلّت و كثرت ثواب بر مذهب درست به مجرّد فعل نيست [10]،بر وقوع فعل است على وجه دون آخر.

و در شاذّ،عاصم الجحدرىّ خواند [11]:«من تأت»،و«من تقنت»،بالتّاء فيهما نظرا الى المعنى.و جملۀ قرّاء برخلاف اين‌اند.

و روايت كرده‌اند از ابن عامر و يعقوب:قرائت«تا»في قوله:«تقنت» [12].

و«من»لفظى است صالح واحد را و تثنيه را و جمع را و مذكّر و مؤنّث را-چنان


[1] .آط،آب،آج،لب،مش+ابو عمرو و ابو عبيده.

[2] .آط،آج،لب،مش:گفتند،آب:گفته‌اند.

[3] .ديگر نسخه بدلها:ندارد.

[4] .آط،آب،آج،لب:زادت.

[5] .آط،آب،آج،لب،مش،كا:فتكون.

[6] .آط،آب،مش:منه.

[7] .آط،آب،آج،لب،كا:ببجاريم،مش:بجاريم.

[8] .آط،آب،آج،لب،مش،كا+ايشان.

[9] .آج،لب+و.

[10] .آط،آب،مش+بل.

[11] .آب:خوانده.

[12] .آب،مش:يقنت.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 15  صفحه : 413
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست