نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 15 صفحه : 201
يعقوب [1]،اسحاق پسر او و يعقوب پسر اسحاق [2]. وَ جَعَلْنٰا فِي ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْكِتٰابَ ،و در فرزندان او نهاديم پيغامبرى و كتاب،چه جملۀ پيغامبران بنى اسرايل از اسحاق بودند. وَ آتَيْنٰاهُ أَجْرَهُ فِي الدُّنْيٰا ،و ما بداديم مزد او در دنيا.
عبد اللّه عبّاس گفت:يعنى ثناى نيكو و فرزندان صالح.جبّائى گفت:يعنى آنچه خداى فرموده است مكلّفان را از تعظيم انبياء-عليهم السّلام.
و ابو القاسم بلخى گفت:روا باشد كه خداى تعالى بعضى ثواب بدهد در دنيا مكلّفان را،و اين مذهب درست نيست،براى آنكه از حقّ ثواب آن است كه خالص باشد از شوايب و مشوب نبود به هيچ رنجى و مشقّتى،و در سراى تكليف اين نبود.
دگر آنكه،ثواب نفعى بود عظيم كه از بالاى آن نفعى نبود،و نفع عظيم عاجل عقيب فعل مكلّف را ملجا بكند.و مراد به«كتاب»،كتب است از:تورات و انجيل و زبور و قرآن [3]،الّا آن است كه به لفظ جنس گفت: وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصّٰالِحِينَ ،و او در آخرت از جملۀ صالحان باشد،و پايۀ او به نزديك ما پايه و درجۀ صالحان باشد.
و بفرستاديم لوط را-عليه السّلام-چون گفت گروه خويش را:اى شما مىآييد به كارى زشت كه نگرفت پيشى بر شما بدان از يكى از جهانيان.
اى [4]شما مىآييد [5]به شهوت به مردان و مىزنيد [6]راه،و مىآييد [7]اندر مجلس و انجمن شما كارهاى زشت؟پس نبود جواب گروه او مگرآنكه گفتند بيار به ما عذاب خداى اگر هستى تو از راستگويان.
[1] .همۀ نسخه بدلها،بجز كا+و يعقوب پسر اسحاق بود و.