responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : حسین بن علی ابوالفتوح رازی    جلد : 12  صفحه : 214

و احسان كردن با خويشان.بعضى مفسّران گفتند:مراد قرابت رسول است -عليه السّلام-و اين اختيار [1]اصحابان ماست.و سدّى روايت كرد عن ابى الدّيلمى [2]كه علىّ بن الحسين [3]مردى را گفت از اهل شام:قرآن دانى؟گفت:آرى!گفت:

در بنى اسرايل [4]نخوانده‌اى: وَ آتِ ذَا الْقُرْبىٰ حَقَّهُ ،گفت:و شما از آن قرابتى كه خداى فرمود كه حقّى به ايشان دهند؟گفت:آرى!و در خبر است كه چون اين آيت آمد،رسول-عليه السّلام-فاطمه را بخواند و فدك به او داد.مدّت حيات رسول در دست او بود و در تصرّف او و دخلش و خرمايش [5]مصروف با مصالح او و فرزندان او.

چون رسول-عليه السّلام-از دنيا برفت،از او بازگرفتند.چون طلب ميراث پدر كرد [6]، گفتند:تو را از پدر ميراث نرسد [7]كه ما شنيديم [8]كه رسول گفت:

نحن معاشر الانبياء لا نورث ،ما جماعت [9]پيغامبران را ميراث نباشد،

ما تركناه صدقة ،آنچه ما رها كنيم،صدقه بود. وَ لاٰ تُبَذِّرْ تَبْذِيراً ،و اسراف مكن اسراف كردنى.و گفتند:

مراد به تبذير نفقه [10]معصيت است.يكى از عبد اللّه مسعود پرسيد كه:تبذير چه باشد؟ گفت:مال خرج [11]كردن نه در حقّ خود.شعبه گفت:مى‌گذشتم با ابو اسحاق در بعضى راههاى كوفه بناى [12]مى‌كردند به كرچ [13]و انكر [14]،گفت:هذا هو التّبذير.مجاهد گفت:اگر كسى همه مال خود خرج كند [15]تبذير نباشد و اسراف.[129-پ]و اگر يك مدّ در باطل خرج كند،اسراف باشد.

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كٰانُوا إِخْوٰانَ الشَّيٰاطِينِ ،اسراف‌كنندگان برادران و قرينان ديو باشند.و عرب هر ملازم قومى كه بر طريقت ايشان باشد،گويند:او برادر اوست، يقال:فلان اخو [16]الحرب و اخو [17]السّلم. وَ كٰانَ الشَّيْطٰانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً و شيطان هميشه كافر نعمت بوده است در خداى خود.


[1] .قم،مل:اخبار.

[2] .آب،آز:ابى ابن ديلمى،آج،لب:ابى ديلمى.

[3] .قم+عليهما السّلام،آز:عليه السّلام.

[4] .همۀ نسخه بدلها،بجز قم:بنى اسرائيل.

[5] .آط،آب،آز،آج،لب:خرماش.

[6] .اساس:كرد،با توجه به نسخۀ قم،تصحيح شد.

[7] .قم:نرسيد.

[8] .آط،آب،آز،آج،لب:شنوديم.

[9] .آط،آج،لب:جمله.

[10] .قم+در.

[11] .آب،آز:حرف.

[12] .آب،آز،آج:بنايى،لب:پناهى.

[13] .اساس:كرچ،آط،آب،آز،آج،لب:كچ.

[14] .آط،آب،آز،آج،لب:آجر.

[15] .قم+در حق،آط،آب،آز،آج،لب:در حق خرج كند.

[17] [16] .همۀ نسخه بدلها،بجز قم:اخ.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : حسین بن علی ابوالفتوح رازی    جلد : 12  صفحه : 214
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست