responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 10  صفحه : 7

اذا اعتذر الجاني محا العذر ذنبه و كل امرء لا يقبل العذر مذنب
[و اين مذهب اصحاب وعيد است كه گفتند:قبول توبه بر خداى واجب است حملا على وجوب قبول العذر،گوييم:كه تسليم كند كه قبول عذر واجب است؟و چه طريق است به وجوب آن؟و در عقل و شرع دليل نيست،و چگونه واجب بود!

و المعاذير اكثرها اكاذيب ،پس مذهب درست آن است كه:خداى تعالى و يكى از ما به قبول توبه و عذر متفضّل است] [1]. وَ سَيَرَى اللّٰهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ ،رؤيت،به معنى علم است اين جا.خداى تعالى گفت:خداى مى‌داند عمل شما و پيغمبر [2]نيز مى‌داند و مورد اين كلمه [3]وعيد است. ثُمَّ تُرَدُّونَ ،آنگه شما را با خداى برند،يعنى با جايى كه حكم جز خداى را نباشد،خداى كه نهان چنان داند كه آشكارا.آنگه خبر دهد شما را بدانچه كرده باشيد از نيك و بد،و اين جمله كنايات [4]است از وعيد.

آنگه گفت:آن [5]جماعت متخلّفان آمدند [6]تا سوگند خورند براى شما تا [7]از سر ايشان بگرديد [8]و ايشان را ملامت نكنيد و رها كنيد ايشان را از توبيخ و سرزنش،و اين هم از جملۀ معجزات رسول است-عليه السلام-براى آن‌كه خبر است از غيب و مخبر [9]بر وفق خبر آمد.

آنگه حق‌تعالى امر كرد رسول را و صحابه را كه:از ايشان بگرديد و اعراض كنيد و رها كنيد ايشان را از ملامت،اعراض استخفاف و اهانت،نه اعراض صفح و عفو چنان كه يكى از ما گويد:دعه الى لعنة اللّه و حرّ سقره. إِنَّهُمْ رِجْسٌ ،كه ايشان پليدند عينا و حكما،چنان كه در حق مشركان بيان كرديم. وَ مَأْوٰاهُمْ جَهَنَّمُ ،و جاى ايشان دوزخ است و بازگشت ايشان با آنجاست جزاء بدانچه كرده باشند و پاداشت بدانچه اندوخته باشند از عمل.و در آيت،دليل است بر آنكه:حكم منافق،حكم كافر است و نيز دليل است بر بطلان قول مجبر[ه]كه گفتند:جزا براساس


[1] .:ندارد،از آو،افزوده شد.

[2] .آو،بم:پيغامبرش.

[3] .همۀ نسخه بدلها،بجز مج:كلام.

[4] .همۀ نسخه بدلها بجز مج:كنايت.

[5] .همۀ نسخه بدلها:اين.

[6] .همۀ نسخه بدلها،بجز مج:خواهند آمد.

[7] .همۀ نسخه بدلها+شما.

[8] .همۀ نسخه بدلها،بجز مج:بگذرى،بگذريد.

[9] .آو،در حاشيه آورده:معجز.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 10  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست