responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 1  صفحه : 68

ربّ غنم،يعنى مالكها؟جواب داد:من كلّ آتانى اللّه فأكثر و أطيب،و قال طرفة [12-پ]:

كقنطرة الرّومىّ أقسم ربّها لتكتنفن حتّى تشاد بقرمد
و قال النّابغة:

فإن يك ربّ أذواد بحزوى أصابوا من لقاحك ما أصابوا
و به معنى صاحب باشد،چنان كه ابو ذؤيب گفت:

قد ناله ربّ الكلاب بكفّه بيض رهاب ريشهنّ مقزّع
و به معنى مربّى باشد،يقول العرب:ربّ يربّ ربّا و ربوبا [1]و ربابة،فهو ربّ، مثل:برّ و طبّ [2]،قال الشّاعر:

يربّ الّذي يأتي من الخير إنّه إذا فعل المعروف زاد و تمّما
و به معنى مصلح باشد [3]كه چيزى اصلاح كند،چنان كه[شاعر] [4]گفت:

كانوا كسالئة حمقاء إذ حقنت سلاءها في أديم غير مربوب
الحسين بن الفضل گفت:الرّبّ الثّابت من غير اثبات احد،يعنى خداوندى موجود بى‌موجودى [5]و او را اشتقاق من ربّ بالمكان و اربّ و لبّ و ألبّ،إذا اقام به.

و در خبر مى‌آيد از رسول-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-كه گفت:اعوذ باللّه من فقر مربّ أو ملبّ،اى مقيم،قال الشّاعر:

ربّ بأرض ما تخطّاها الغنم
و چون بر اين وجه تفسير دهند [6]،وصف او به اين-جلّ جلاله [7]راجع بود با ذات،چه موجودى،خداى تعالى را صفت ذات بود.و اگر حمل بر ديگر وجوه كنند، اين [8]تربيت و اصلاح [9]،از صفت فعل بود.و آن‌كه تفسير به مالك دهد ربّ را، گويد:مرجع او با قادرى است.پس صفت ذات بود.


[1] .كذا:در اساس و همۀ نسخه بدلها:با توجّه به معاجم لغوى«ربابا»صحيح است.

[2] .همۀ نسخه بدلها+و.

[3] .همۀ نسخه بدلها+كسى.

[4] .اساس:ندارد،از مج افزوده شد،آج+الفرزدق.

[5] .مج:موجدى.

[6] .همۀ نسخه بدلها:دهد.

[7] .همۀ نسخه بدلها+اين.

[8] .همۀ نسخه بدلها:از.

[9] .مج،وز:اصل.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 1  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست