نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 564
را بر تعصب گذارند و گوش بحق ندهند و راسخ در
دين خود بمانند مقصر خواهند بود و معذور نيستند و بسا باشد كه بعضى از ايشان كه حق
بر ايشان وضوحى بهم رسانيده باشند داخل مرجون لامر اللّه باشند اما جمعى كه مشغول
نظر باشند و متفحص دين حق باشند و خود را از تعصب و اغراض خالى كرده باشند و حق بر
ايشان ظاهر نشود شك نيست كه ايشان معذورند و اگر به بهشت عنبر سرشت نروند بجهنم
نخواهند رفت و احوال مستضعفين و مرجون لامر اللّه و امثال ايشان سابقا مذكور شد و
مجمل بايد دانست كه حقتعالى بر احدى از عباد ظلم نخواهد كرد و تا حجت بر ايشان
تمام نكند ايشان را عذاب نميكند و تفكر در خصوصيات احوال ايشان ضرور نيست بلكه
اجمالا كافى است و بهمين قدر كه مذكور شد اكتفاء توان نمود.
فصل بيستم در بيان انواع گناهست و توبه از
آنها و در آن دو مقصد است
(مقصد اول) در بيان گناهان صغيره و كبيره
است
بدان كه مشهور ميان علماى خاصه و عامه آنست كه
گناه بر دو قسم است اول كبيره دويم صغيره و در آنچه شيخ طبرسى و بعضى از علماء
گفتهاند كه گناهان همه كبيرهاند زيرا كه همه شريكند در مخالفت امر و نهى و صغيره
و كبيره كه بر گناه اطلاق ميكنند باعتبار نسبت بما فوق و بما تحت آنست مثل بوسيدن
اجنبيه كه صغيره است نسبت بزنا و كبيره است نسبت بنظر بنامحرم بشهوت و اين قول را
نسبت بشيخ مفيد و ابو الصلاح و ابن البراج و ابن ادريس نيز دادهاند بسيار بعيد
است و منافات با اخبار و آيات بسيار دارد چنانچه حقتعالى فرموده است كه اگر اجتناب
كنيد كباير گناهانى را كه نهى كردهاند شما را از آن تكفير ميكنيم و مىبخشيم گناهان
شما را و باز فرموده است آنها كه اجتناب ميكنند از كباير گناه و از فواحش يعنى
گناهان بسيار قبيح يا رسواكننده كه موجب حد باشد مگر اثم يعنى صغيره و در احاديث
وارد شده است كه گناهان كبيره آدمى را از عدالت بيرون ميبرد و صغيره اگر اصرار بر
آن نكند از عدالت بيرون نميبرد و دور نيست كه مراد آنها از آنكه گناه صغيره
نميباشد آن باشد كه گناه را حقير نميبايد شمرد و معصيت خداى كبير صغير و حقير
نميباشد و نافرمانى خداوند جليل عظيم و بزرگ است بلى بعضى گناهان از بعضى بدترند و
بعضى نسبت خوردتر مينمايد پس حق آنست كه گناه بر دو قسم است يكى كبيره است كه
ارتكاب آن بدون توبه آدمى را از عدالت بيرون ميبرد و مستحق عقوبت الهى ميكند بلكه
از بعضى معانى ايمان نيز بدر ميكند چنانچه سابقا دانستى و ديگرى صغيره است كه بدون
اصرار بر آن از عدالت بيرون نميرود و اگر اجتناب از گناهان كبيره بكند ارتكاب آنها
مقرون بعفو است و خداوند بفضل خود آنها را ميبخشد و بر آنها بمقتضاى وعده خود عقاب
نميفرمايد
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 564