نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 471
خبر دادهاند بايد آورد و تفكر در تفاصيل
اينها كه موجب تطرق شبهات شيطانى است نبايد نمود و كسى كه دست از اصول فاسده حكماء
بردارد و بآيات و اخبار اذعان نمايد همه با يكديگر منطبق ميتواند شد زيرا كه هرگاه
كواكب فرو ريزد و آسمانها در هم پيچيده شود و عرش بزير آيد بهشت نيز بزير خواهد
آمد و عرش سقف آن خواهد بود و ميتواند بود كه أُزْلِفَتِ
الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ اشاره باين باشد و جهنم را بلند ميگردانند و
ظاهر ميسازند چنانچه فرموده است وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغاوِينَ چنانچه على
بن ابراهيم روايت كرده است كه درياهاى زمين همه آتش ميشوند و اضافه جهنم ميشوند و
صراط را بر روى آن نصب ميكنند و راهى ميشود مستقيم بسوى بهشت و چون از اينها
گذشتند منتهى ميشود به بهشت و عرش الهى كه سقف آنست و جزوى از عرش متصل بمحشر
خواهد بود كه محل حضور انبياء و مؤمنان خواهد بود و منابر انبياء و اوصياء را در
آنجا خواهند گذاشت و عرش را بروشى كه حكماء گفتهاند فلكى قرار نبايد داد بلكه
جسمى است اعظم از همه اجسام و مربع است و قوائم دارد و اينكه طول صراط چندين هزار
سال راه است با اينها موافق است و مكان امرى است موهوم و تابع متمكن است و چنانچه
پيش از خلق مكانى نبود و بعد از خلق اجسام بهم رسيد همچنين بعد از حركت عرش و بهشت
مكان آنها بهمرسيد و آن مكانها برطرف ميشود و حكم فوق اجسام بهم ميرساند و
استحاله اين نوع از خلا معلوم نيست و بر تقديرى كه محال باشد ممكنست كه حقتعالى
جسم ديگر در آنجا خلق كند و بالجمله كسى كه دست از قواعد و اصول فاسده حكماء كه
مبتنى بر شبهات واهيه است بردارد همه اينها با يكديگر موافق ميشود با آنكه تفكر در
آنها چنانچه گفتيم ضرور نيست و اذعان اجمالى كافى است و اللّه الموفق للخير و
الصواب و إليه المرجع و المآب.
فصل پانزدهم در بيان صفتى چند است كه در
آيات و اخبار از براى بهشت وارد شده است و اعتقاد بآنها لازم است.
بايد دانست كه بهشت در بقا و سلامت است و در
آن مرگ نميباشد باجماع امت و الا (موتتنا الاولى) اگر نقل كلام اهل جهنم نباشد
استثناى منقطع خواهد بود و مراد مرگ دنيا خواهد بود نه مرگ در بهشت چنانچه بعضى
توهم كرده بودند در عصر سابق و جمعى تكفير ايشان به اين سبب مىكردند و هم چنين در
آيه ديگر كه فرموده است كه نمىچشند در آن مرگ را مگر مرگ اول مراد مرگ دنيا است و
ايضا در بهشت پيرى و كورى و كرى و درد و بيمارى و آفت و مرض و هم و غم و الم
نميباشد و ايضا در آن فقر و احتياج و واماندگى نيست و هر چه نفس خواهش كند و ديده
از آن لذت بر دارد
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 471