نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 424
در ميان بهشت و جهنم كه مؤمنان جن و فاسقان
شيعه در آنجا خواهند بود و بمحض اين روايت اين مدعى ثابت نميشود و مجمل بايد دانست
كه حقتعالى بمقتضاى وعده خود ثواب عاملان را البته عطا ميفرمايد و ظاهر آيات آنست
كه ثواب ايشان نيز در بهشت باشد خصوصا آيات سوره رحمن كه امتنان بنعيم بهشت بر انس
و جن كرده است و اين روايت دلالت ميكند بر خلاف آن و بعضى از مفسران گفتهاند در
تفسير قول حقتعالى لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌ يعنى جماع
نكرده است حوريان ايشان را پيش از ايشان نه انسانى و نه جنى كه دلالت ميكند بر
آنكه ايشان را ثوابى هست و زنان از حوريان دارند و بعضى گفتهاند معنى آيه آنست كه
حوريان كه خدا بانس ميدهد انسى با او مقاربت نكرده است و آنچه بجن ميدهند جنى با
او مقاربت نكرده و اين استدلال ضعيف است و توقف در اين باب اولى است.
فصل نهم در بيان احوال اطفال و مجانين و
اشباه ايشانست
بدان كه خلافى نيست ميان اصحاب ما در آنكه
اطفال مؤمنان با پدران خود در بهشت ميروند چنانچه حقتعالى فرموده است وَ
الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ
ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ يعنى آنها
كه ايمان آوردند و از پى ايشان رفتند ذريه ايشان بسبب ايمان ايشان ملحق ساختيم
بايشان ذريه ايشان را و كم نكرديم از ثواب اعمال پدران باين سبب چيزى را و احاديث
بسيار وارد شده است كه اين آيه در باب اطفال مؤمنان نازل شده است كه ايشان را با
پدران خود به بهشت ميبرند و بعضى گفتهاند مراد بالغانند كه عمل ايشان قاصر است از
آنكه بدرجه پدران برسند حقتعالى ايشان را به درجه پدران ملحق ميگرداند بسبب ايمان
پدران ايشان و اين را از ابن عباس روايت كردهاند و بعضى گفتهاند هر دو در آيه
داخلند و اول اظهر و اشهر است.
و عامه روايت كردهاند از حضرت امير المؤمنين
عليه السّلام كه رسول خدا فرمود كه مؤمنان و اولاد ايشان در بهشتند پس اين آيه را
خواند و على بن ابراهيم از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه اطفال شيعيان
ما را حضرت فاطمه عليها سلام تربيت ميكند و بهديه ميدهد بپدران ايشان در قيامت و
كلينى از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه قاصر بودند فرزندان از عمل
پدران ملحق ميگرداند پسران را بپدران تا ديدههاى ايشان روشن گردد و در نوادر
راوندى از حضرت امام رضا عليه السّلام روايت كرده است كه تزويج مكنيد زن خوشروئى
را كه فرزند نياورد بدرستى كه من مباهات ميكنم بشما بامتها در روز قيامت مگر
نميدانى كه فرزندان در زير عرش رحمن ميباشند و استغفار ميكنند از براى پدران و
محافظت ميكند ايشان
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 424