نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 415
عذاب را از ما دور كن بدرستى كه ما ايمان
مىآوريم بعد از آن فرموده است كه ما اندكى عذاب را از شما دور ميكنيم بدرستى كه
شما باز عود خواهيد كرد بكفر و تكذيب و اكثر مفسران گفتهاند كه دخان آيتى است از
اشراط قيامت كه مردم را فراگيرد و داخل شود در گوشهاى كفار و منافقان پيش از قيامت
و سرهاى ايشان مانند كله بريان شود و بهر مؤمنى از آن مثل زكامى برسد و زمين مانند
خانه شود كه در آن آتش افروخته باشند و چهل روز بماند و بعد از آن برطرف شود و اين
را از ابن عباس و حسن بصرى و ديگران روايت كردهاند و در احاديث اهل بيت مجملا
وارد شده است و اين تفاصيل در آنها بنظر نرسيده است بهمين نحو ايمان بايد آورد و
آنچه بعضى گفتهاند كه دخان اشاره است بقحطى كه در زمان حضرت رسول صلّى اللّه عليه
و آله و سلّم شد مخالف احاديث معتبره است از عامه و خاصه و در بعضى از روايات وارد
شده است كه اين دخان در رجعت ظاهر خواهد شد
فصل ششم در بيان نفخ صور است و فناء اشياء:
بدان كه آيات بسيار دلالت ميكند بر نفخ صور و
احاديث بسيار از طرق عامه و خاصه وارد شده است كه حق تعالى اسرافيل را خلق كرد و
با او صور عظيمى آفريد يعنى بوقى كه يك طرف آن در مشرق است و طرف ديگر در مغرب و
از روزى كه او خلق شده است آن بوق را در دهان دارد و منتظر امر الهى است هرگاه
فرمان الهى برسد در صور بدمد چنانچه حضرت سيد الساجدين عليه السّلام در صحيفه
كامله فرموده است اسرافيل صاحب صور كه ديدهها گشوده و انتظار ميكشد از جانب تو
رخصت دميدن در صور را و حلول امر قيامت را پس آگاه ميسازد و زنده مىگرداند بدميدن
در صور مردهها را كه در قبرها در گرو اعمال خودند و حقتعالى در سوره كهف فرموده
است و نفخ كرده شود در صور پس جمع كنيم ايشان را جمعكردنى و در طه فرموده است در
روزى كه بدمند در صور و حشر كنيم مجرمان را با ديدههاى كبود و در سوره مؤمنين
فرموده است پس هرگاه بدمند در صور پس نسبتها در ميان ايشان نخواهد بود در آن روز و
در سوره نمل فرموده است و روزى كه بدمند در صور پس بفزع آيند هر كه در آسمانها و
زمين است و گفتهاند كه از شدت خوف ميميرند مگر كسى كه خداوند خواهد نميرد و
گفتهاند كه جبرئيل و اسرافيل و ميكائيل و عزرائيلاند كه در نفخ صور نميميرند و
در سوره يس فرموده است كه انتظار نميكشند مگر يك صداى عظيم را كه ايشان را بگيرد
در حالتى كه در عين مخاصمه و منازعه و معامله باشند و مراد نفخه اولى است كه بآن
ميميرند و مفسران روايت كردهاند كه قيامت برپا شود در وقتى كه دو مرد جامهها
گشوده باشند كه خريدوفروش كنند و هنوز جامهها را نه پيچيده باشند كه قيامت برپا
شود
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 415