نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 668
2.
اینکه شب و روز، خورشید، ماه و ستارگان به امر خدای متعال مسخّر شما
شدهاند، در آن آیاتی است برای آنها که اهل تعقّل هستند: «وَ سَخَّرَ
لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومُ
مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ.»
[1]ک- معنا و مفهوم یازدهم حکمت
یکی از معانی و مفاهیم حکمت، علم به نحوه انجام اعمال دینی و دنیوی است
که توأم با خشیت از خدای تعالی باشد: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی
الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ
یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا
مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ.» [2]؛ یعنی او (خدای تعالی) آن کسی است
که از درس نخواندهها پیامبری را از آنان مبعوث گردانید تا برایشان آیات
او را بخواند و ایشان را از آلودگیها پاک نماید و قرآن و علم به انجام
اعمال دین و دنیا را که سبب خشیت از خدای متعال میگردد، به آنان بیاموزد. 1.
خشیت از خدا، ناشی از هدایت، نشانه علم علما، مایه تأثیر انذار و سبب
رضایت خدای تعالی است: «فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنْتُمْ
مُؤْمِنِینَ.» [3]: اگر مؤمن هستید، پس خدای تعالی سزاوارتر است که از او
خشیت داشته باشید. 2. «وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ فَتَخْشی » [4]: و تو را بهسوی پروردگارت هدایت میکنم تا تو خشیت پیدا کنی. 3.
«إِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.» [5]: البته، از بین
بندگان خدا، آنان که عالم هستند، از خدای متعال خشیت دارند. 4.
«إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ وَ أَقامُوا
الصَّلاةَ»، [6] «إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَ خَشِیَ
الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ.» [7]؛ یعنی البته، تو آن کسانی را که از پروردگار
رحمان در غیب و پنهان خشیت دارند، و نماز را اقامه کرده و از قرآن پیروی
میکنند، انذار کن.