نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 321
5. 2. ب- بعد پنجم برّ
این بعد آن است که هرچند از نجوا نمودن برای گناه، تجاوز و نافرمانی از
پیامبر صلّی اللّه علیه و آله، نهی شده، امّا به نجوا نمودن برای برّ و
تقوا امر شده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا تَناجَیْتُمْ فَلا
تَتَناجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِیَةِ الرَّسُولِ وَ
تَناجَوْا بِالْبِرِّ وَ التَّقْوی » [1] از آیهای از سوره مجادله
برمیآید که اصولا نجوا نمودن کاری شیطانی بوده و برای محزون ساختن مؤمنین
انجام میگیرد: «إِنَّمَا النَّجْوی مِنَ الشَّیْطانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ
آمَنُوا ...» [2] نیز در سوره نساء فرموده: خیری در بیشتر نجواها نیست،
مگر نجوایی که در آن امر به صدقه یا کار نیک و یا اصلاح بین مردم باشد:
«خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ
مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاسِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ
مَرْضاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً.» [3]
6. 2. ب- بعد ششم برّ
بعد ششم آن این است که به تعاون و همکاری برای برّ و تقوا امر شده و از
تعاون و همکاری برای گناه و تجاوزکاری نهی شده است: «وَ تَعاوَنُوا عَلَی
الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ.»
[4] جالب آنکه در قرآن کریم الفاظ: «تَعاوَنُوا» و «لا تَعاوَنُوا»،
منحصرا در همین دو مورد ذکر شده است، و این، اهمیت همکاری و تعاون در امر
برّ و تقوا را میرساند و از طرفی نیز اهمیّت عدم همکاری و تعاون در گناه و
تجاوزکاری را تأیید مینماید.
کلمات قصار پیرامون برّ
در غرر الحکم و درر الکلم در «باب البرّ» سخنانی به اقتصار از مولای
موحدان، امیر مؤمنان، علی علیه السّلام بیان شده، که در اینجا تنها به نقل
بخشی از آنها میپردازیم: 1. «البرّ، عمل مصلح.»: نیکویی، عملی است اصلاحکننده.