نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 187
میخواهد
آن را به صاحبش ادا نکند تا از عهدش خارج کند؛ زیرا امانت مانند: سوار است
برای کسی که امانت دارد. پس چون آن را ادا نمود، سواری نیست تا او را
محافظت کند و او دیگر حامل آن امانت نیست و معنای «فابین»؛ یعنی ادا نکردند
آن را و انسان (هم) ادا نکرد، جز اینکه حملکننده آن بود، پس آن را ادا
ننمود. در معنای «عرض الامانة» در مجمع البیان بر اقوالی اختلاف نمودند:
یکی از آن اقوال این است که مراد، «العرض علی اهلها» است که مضاف حذف شده و
مضاف الیه جای آن قرار گرفته است، و با عرضه نمودن امانت بر آنها، آنان
دانستند که در تضییع امانت، گناهی بزرگ است؛ همچنان که در ترک اوامر خدای
متعال و احکام او، گناه عظیم است. پس خدای متعال جرأت انسان را بر معاصی، و
ترس ملایکه را از آن بیان نمود. پس معنا چنین میشود: «انا عرضنا الامانة
علی اهل السموات و الارض و الجبال و الملائکة و الانس و الجن فابین ان
یحملنها.»: پس ابا نمودند اهل آنها که حمل کنند ترک آن را و کیفر آن را و
گناه در آن را، و «أَشْفَقْنَ مِنْها»: ترسیدند اهل آنها از حمل آن و انسان
آن را حمل نمود، «إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً»، نسبت به ارتکاب گناهان، «جهولا»
به جایگاه امانت و استحقاق کیفر بر خیانت در آن. [1] در فرهنگ لغات آمده که: امن، یامن، امانة: مورد اعتماد و اطمینان قرار گرفت، و ضدّ خاین. [2] در
فرهنگ عمید هم آمده است: و امانت به فتح همزه و نون؛ یعنی امین بودن،
راستی و درستکاری، ضدّ خیانت، و نیز به معنای ودیعه و چیزی که به کسی
بسپارند که از آن نگاهداری کند و جمع آن، امانات است. [3] شیخ طوسی در
تفسیر تبیان فرموده: امانت عبارت از آن عقدی است که وفای به آن لازم
میگردد، (هرگاه) از آن چیزهایی باشد که شأن آن سپردن به صاحبش باشد. [4] [1]. مجمع البحرین، ص 497- مجمع البیان، ج 8، ص 373. [2]. ملخّص المنجد و منتهی الأرب، ص 19. [3]. فرهنگ عمید، ص 182. [4]. تبیان، ج 8، ص 333.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 187