نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 130
فرهنگ قرآن، اخلاق حمیده ج1 149 آمده است. ابو جعفر، امام باقر علیه السّلام، هم فرموده: آیه درباره اصحاب صفه نازل گردیده است. [1] باز
در ضمن حدیثی در مجمع البیان آمده است که: «ان اللّه یحب ان یری اثر نعمته
علی عبده، و یکره البؤس و التبأوس، و یحب الحلیم المتعفف من عباده، و یبغض
الفاحش البذی السؤال الملحف.»: البتّه، خدای متعال دوست دارد که اثر نعمتش
را بر بندهاش ملاحظه کند، و اظهار نمودن بیچارگی و تنگدستی را اکراه
دارد، و بندگانی را که حلیم و بردبارند و از سؤال نمودن خودداری میکنند،
دوست دارد، و از آنان که با فحاشی کردن و گفتن سخن زشت اصرار بر سؤال کردن
دارند، غضبناک و خشمگین است. [2] شیخ جلال الدین، عبد الرحمن سیوطی در
تفسیر درّ المنثور فی قوله: «وَ مَنْ کانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِفْ وَ
مَنْ کانَ فَقِیراً فَلْیَأْکُلْ بِالْمَعْرُوفِ»، فرموده: عبد بن حمید،
ابن جریر، ابن ابی حاتم، نحاس، حاکم و صححه از طریق مقسم، از ابن عباس
اخراج نمودند که: «" وَ مَنْ کانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِفْ"، قال: بغناه
من ماله حتی یستغنی عن مال الیتیم؛ لا یصیب منه شیئا، «" وَ مَنْ کانَ
فَقِیراً فَلْیَأْکُلْ بِالْمَعْرُوفِ"، قال: یأکل من ماله؛ یقوت علی نفسه
حتی لا یحتاج الی مال الیتیم.» [3] و فی قوله تعالی: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً»، [4] آورده که: 1.
عبد بن حمید، ابن منذر و ابن ابی حاتم درباره: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ
الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً»، از عکرمه اخراج نمودند که او گفت: «هو
الرجل یری المرأة فکأنّة یشتهی، فان کانت له امرأة، فلیذهب الیها، فلیقض
حاجته منها، و ان لم تکن له امرأة، فلینظر فی ملکوت السموات و الارض حتی
یغنیه اللّه من فضله.» [5] 2. ابن ابی حاتم از ابی روق اخراج نموده که او درباره: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ»، میگفت: «عما حرم اللّه علیهم حتی یرزقهم اللّه.» [6] [1]. همان، ج 1، ص 289، حدیث 1149. [2]. همان، ص 290، حدیث 1150. [3]. درّ المنثور، ج 2، ص 121. [4]. نور/ 33. [5]. درّ المنثور، ج 5، ص 45. [6]. همان.
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 130