responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 252

12.آكنده كردن زمين از عدل و داد

از مهم‌ترين اهداف قيام حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف،برپايى عدل و قسط در جامعه بشرى و بسط و توسعه آن بر كل كرۀ زمين و بين تمام انسان‌ها است.

بدون ترديد،كمتر مسأله‌اى هست كه در اسلام به اهميت«عدالت»باشد.«عدل»همانند مسأله«توحيد»،در تمام اصول و فروع اسلام،ريشه دوانده است؛يعنى،همان‌طور كه هيچ‌يك از مسائل عقيدتى،عملى،فردى،اجتماعى،اخلاقى و حقوقى،از حقيقت توحيد و يگانگى جدا نيست؛ همين‌طور هيچ‌يك از آنها خالى از روح«عدل»نمى‌باشد.بنابراين«عدل»به عنوان يكى از اصول مذهب شيعه و يكى از زيربناهاى فكرى مسلمانان شناخته مى‌شود.

رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و اله و سلم درباره عظمت عدل فرمود:«بالعدل قامت السّماوات و الارض»؛ [1]«آسمان‌ها و زمين براساس عدل استوارند».اين تعبير رساترين تعبير درباره عدالت است؛يعنى،نه تنها زندگى محدود بشر در كرۀ خاكى،بدون عدالت برپا نمى‌شود؛بلكه سرتاسر جهان هستى و آسمان‌ها و زمين،همه در پرتو عدالت و تعادل نيروها و قرار گرفتن هرچيزى در مورد مناسب خود،برقرار است و اگر لحظه‌اى و به مقدار سر سوزنى،از اين اصل منحرف شود،رو به نيستى خواهد گذاشت.از اين رو خداوند متعال در آيات فراوانى،انسان‌ها را به اقامه عدل توصيه و امر فرموده است. [2]

«عدالت»،عبارت است از اينكه انسان،حق هركس را بپردازد و نقطه مقابلش،آن است كه ظلم و ستم كند و حقوق افراد را از آنها دريغ دارد.«قسط»مفهومش آن است كه حق كسى را به ديگرى ندهد و به تعبير ديگر«تبعيض»روا ندارد و نقطۀ مقابلش آن است كه حق كسى را به ديگرى دهد.

مفهوم وسيع اين دو كلمه-به خصوص زمانى كه جدا از يكديگر استعمال مى‌شوند-تقريبا مساوى است و به معناى رعايت اعتدال در همه چيز و همه كار و قرار دادن هرچيز به جاى خويش است. [3]در روايات فراوانى مهم‌ترين هدف قيام حضرت مهدى«اقامۀ عدل و قسط»بيان شده است كه تنها به بعضى از آنها اشاره مى‌شود:

12-1.امام على عليه السّلام فرمود:«...الحادى عشر من ولدى هو المهدى الّذى يملا الارض عدلا


[1] .ابن ابى جمهور احسائى،عوالى اللآلى،ج 4،ص 102.

[2] .مائده(5)،آيه 8.

[3] .تفسير نمونه،ج 6،ص 143.

نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 252
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست