responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 248

امام على عليه السّلام فرمود:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرموده است:«المهدى من ولدى،تكون له غيبة و حيرة تضلّ فيها الامم،يأتى بذخيرة الانبياء فيملاها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما»؛ [2]«فرزندم مهدى يك غيبت و حيرتى دارد كه امت‌ها در آن گمراه شوند.او با ذخيرۀ پيغمبران مى‌آيد و زمين را پر از عدل و داد مى‌كند؛آن‌گونه كه پر از جور و ظلم شده باشد».

همان‌گونه كه اشاره شد،شايد يكى از حكمت‌هاى اين ميراث دارى،اين است كه پيروان تمامى اديان،با ديدن ميراث پيامبر خود،به حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف ايمان آورند و نيز اهداف حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف و قيام ايشان،دربرگيرندۀ تمامى اهداف پيامبران بزرگ است.ازاين‌رو در آن هنگامه عظيم،آن حضرت با در اختيار گرفتن ميراث پيامبران بزرگ،هدف خود را-كه در واقع هدف جميع آنان بوده است-تحقق مى‌بخشد.

7.نبودن بيعت احدى بر گردن ايشان

مضمون برخى از روايات اين است كه آن حضرت با غيبت خود،مجبور به بيعت با طاغوت‌هاى زمان نمى‌شود.امير مؤمنان عليه السّلام مى‌فرمايد:«انّ القائم منّا اذا قام لم تكن لاحد فى عنقه بيعة فلذلك تخفى ولادته و يغيب شخصه»؛ [3]«همانا قائم از ما اهل بيت،هنگامى كه قيام مى‌كند،بيعت احدى بر گردن او نيست و به همين علّت است كه ولادتش،مخفى نگه داشته مى‌شود و شخص او غايب است».

همين معنا در كلامى از پيشواى دوم-آن هنگام كه به جهت مصالح اسلام و مسلمين تن به مصالحه با معاويه داد و مردم زبان به ملامت آن حضرت گشودند-انعكاس يافت:«آيا ندانستيد كه هيچ‌يك از ما امامان نيست؛مگر اينكه بيعت با ستمگرى بر گردن او قرار مى‌گيرد؛به جز قائم كه عيسى بن مريم پشت سرش نماز مى‌گزارد.پس به درستى كه خداوند-تبارك و تعالى-ولادتش را مخفى و شخصش را پنهان مى‌سازد تا هنگام قيام،بيعت هيچ‌كس بر گردنش نباشد». [4]

حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف خود در توقيعى مى‌فرمايد:«در خصوص علّت غيبت سؤال كرده بوديد،


[2] .كمال الدين و تمام النعمة،ص 287،ح 5.

[3] .همان،ج 1،ص 303؛امين الاسلام طبرسى،اعلام الورى،ص 426.

[4] .كمال الدين و تمام النعمة،ج 1،ص 315؛الاحتجاج،ج 2،ص 289.

نام کتاب : درسنامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست