responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2185

همانى»آن بدان محفوظ ماند(اسفار ج 4 ص 149).

هُويَّتِ شَخْصيَّه

-(اصطلاح فلسفى)مراد از هويت شخصيه گاه وجود خارجى است و گاه اطلاق به ذات حق شود.(از اسفار ج 3 ص 17).

نسفى در تعريف هويت گويد.آنچه شيئيت شىء باو است باعتبار تحقق حقيقت گويند و باعتبار تشخص هويت گويند و با قطع نظر از هر يك ماهيت گويند.

(رجوع شود به شرح عقايد نسفيه ص 20)

هُويَّتِ ساريَه

-(اصطلاح فلسفى)مراد وجود منبسط و فيض مقدس و نفس رحمانى است.(از اسفار ج 1 ص 118).

هُويَّتِ واحِدَه

-(اصطلاح فلسفى)مراد تشخص واحد است.(اسفار ج 3 ص 96).

هَيئات

-(اصطلاح فلسفى)مراد صور است«و اعترفوا بأن الهيولى ليس لها تخصص الا بالهيئات التى سموها صورا» (مجموعۀ دوم مصنفات ص 115).

هَيَئاتِ جُوهَريَّه

-(اصطلاح فلسفى)مراد صور نوعية جوهريه است«اذا التخصص انما هو بالهيئات الجوهريه»(از مجموعۀ دوم مصنفات ص 116).رجوع به هيئت شود.

هَيآتِ رَدِّيه

-(اصطلاح اخلاقى)منظور اخلاقيات پست و ناستودۀ انسانى است اعم از فطريات يا اكتسابيات(رجوع شود به سياسات مدنيه ص 53).

هَيَئاتِ ظُلْمانيَّه

-(اصطلاح فلسفى)مراد اعراض جسمانى است«و هيآتها الظلمانية و ستعلم ان اكثر الهيات الظلمانية للنور» (از مجموعۀ دوم ص 108).

هَيَئاتِ فَلَكيَّه

-(اصطلاح فلسفى)حالاتو خواص و اشكال فلكيه است(از مجموعۀ دوم مصنفات ص 22) رجوع شود به هيئت

هَيَئاتِ نُورانيَّه

-(اصطلاح فلسفى)مراد انوار عرضيۀ قائم بغير است.«و الظهور اما ذوات جوهرية قائمة بنفسها كالعقول و النفوس او هيآت،نورانية قائمة بالغير روحانيا كان او جسمانيا»(مجموعۀ دوم مصنفات ص 106 پاورقى).رجوع به هيئت شود.

هَيآتِ نُورانيَّۀ رُوحانيَّه

-(اصطلاح فلسفى) بطور كلى عوارض و لوازم اشياء يا جسمانى ظلمانى‌اند و يا نورانى روحانى‌اند و بديهى است كه عوارض و لوازم اجسام ظلمانى است و هيآت ظلمانى ناميده مى‌شوند و عوارض و لوازم و انوار عرضيه نورانى روحانى‌اند.(رجوع شود به مجموعۀ دوم مصنفات ص 160).

هَياكِل

-(اصطلاح فلسفى)مراد از هياكل اجساد ماديه است.(از مجموعۀ دوم مصنفات ص 156،247).

هياكل بمعنى بتها و آنچه مورد پرستش است و بمعنى بتخانۀ نصارى است و بمعنى حقايق وجوديه آمده است.

از جمله عقايد صابئيان راجع به هياكل اين است كه امور مجردۀ روحانيه را منسوب به هياكل كرده‌اند از جمله هيكل علت اولى و مرتبه بعد هيكل عقل و سپس هيكل سياست و سپس هيكل ضرورات و سپس هيكل نفس است اين هياكل مدورات الشكل‌اند و هيكل زحل مسدس بود و هيكل مشترى مثلث بود و هيكل مريخ مربع مستطيل بود و هيكل شمس مربع بود و

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست