responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2162

دائر بر دادن اختيار تعيين وكيل ظهورى ندارد.

بهر حال اطلاق اختيارات وكيل بلكه عموم آن منصرف از اقرار بوده و اقرار وكيل بر ضرر موكل وجها من الوجوه خواه در حضور حاكم باشد يا در خارج اثرى نخواهد داشت.

(كليات حقوقى ص 223)

وَلاء

-(اصطلاح فقهى)بفتح واو در لغت قرب.و دنو است و در مبحث ارث ولاء عتق و ولاء ضامن جزيره و ولاء امامت از وراث‌اند و بالجمله قرابتى حكمى است كه از عتق حاصل شود و آزادكنندۀ عبد را ولاء عتاقه گويند و ولاء نعمت گويند و قرابت ولائى را قرابت حكميه گويند و ولاء الموالاة گويند و از آثار آن ارث است و ولاء ضامن جريره آنست كه دو نفر تعهد كنند كه در تمام امور بيكديگر كمك كنند و حتى متعهد شوند كه در حوادث و جرائم هر يك جرائم ديگرى را بعهده گيرند و در نتيجه بعد از مرگ از هم ارث برند.و ولايت نبى و امام ولايت عامه است و اوست كه حق اولويت در تصرف دارد و متصدى امور سفيه،صغير و مجنون است و«الامام وارث من لا وارث له» (از كشاف ص 1257-شرح لمعه ج 2 ص 269).

وِلاء

-بكسر واو متابعت باشد و در شرح متابعت افعال باشد در تطهير به نحوى كه سابق خشك نشود در هوائى معتدل و...

وِلايَت

-(اصطلاح عرفانى و فقهى) ولايت مشتق از ولى است و در عرفانعبارت از قيام عبد است بحق در مقام فنا از نفس خود و آن بر دو قسم است ولايت عامه كه مشترك است ميان تمام مؤمنان و ولايت خاصه كه مخصوص است بواصلان از ارباب سلوك كه عبارت از فناء عبد است در حق و بقاء اوست به حق.

بعضى گويند:ولى كسى است كه فانى از حال خود و باقى در مشاهدۀ حق باشد و خود از نفس خود خبر ندارد و با غير حق عهد و قرارى ندارد.

(از نفحات ص 5).

قيصرى گويد:باطن نبوت ولايت است و شمولش از نبوت بيش است كه شامل نبوت و ولايت هر دو شود و انبياء خود اوليائند.

(از شرح قيصرى ص 45).

اولياء الله معدن اسرار حق‌اند و مطلع بر غيب مكنونند و آنها را ترسى نباشد كه«الا ان اولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون».

(از حاشيه بر شرح قشريه ص 208 -اصطلاحات شاه ص 102).

هجويرى گويد:اساس طريقت تصوف و معرفت جمله بر ولايت بود «هُنٰالِكَ الْوَلاٰيَةُ لِلّٰهِ الْحَقِّ» .

و خداى را دوستانى است كه آنها را بدوستى و ولايت خود مخصوص گردانيد و آنها واليان ملك ويند.

(كشف المحجوب ص 268).

«و گفته‌اند سر الولاية افضل من النبوة» ولايت بر چهار قسم است ولايت عظمى و آن ولايت لاهوتيست و ولايت كبرى و آن ولايت جبروتيست و ولايت وسطى و

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست