responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2158

دليلش قوله تعالى: فَاذْكُرُوا اللّٰهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرٰامِ يعنى؛خداى را ياد كنيد، نزديك مشعر حرام.ظاهر امر اقتضاى وجوب كند.و چون بذكر فرموده است در مشعر،و ذكر درو ميسر نشود الا بايستادن درو،پس ايستادن واجب بود.

و واجب در وقوف نيت است،و پيوسته داشتن،و بر آن حكم بودن،و آنكه به «ركوه»نرود مگر از براى ضرورت.و دعا خواندن بكمترين آنچه نام داعى برو افتد، لظاهر قوله تعالى: فَاذْكُرُوا اللّٰهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرٰامِ .

و مستحب است كه مشعر را بپاى بسپرد، و تسبيح و تكبير و تهليل هر يكى صد بار،آنگه دعا خواند،و اجتهاد كند در دعا و سؤال،تا بابتداى برآمدن آفتاب.چون آفتاب پريد؛از مشعر باز آيد،و به منا رود.

و باختيار پيش از برآمدن آفتاب بيرون نرود،و از«وادى محسر»در نگذرد،تا آنگاه كه آفتاب برآيد.و امام پيش از بر آمدن آفتاب بيرون نرود.و زنان چون از مدن حيض ترسند،روا بود ايشان را كه در شب بروند،و به منى آيند.

و رمى و ذبح و تقصير كنند،و در مكه روند براى طواف كردن،و سعى كردن.

و روا نباشد نماز شام و خفتن كردن الا در مشعر،مگر كه از فوت ايشان ترسند،آنگه روا بود.و جمع كردن ميان نماز شام و خفتن سنت است.

و چون از مشعر باز گردد تا به منى آيد،با وقار و سكينه رود،و ذكر خداى كند،و آمرزش خواهد،و«وادى محسر»را بدويدن قطع كند،و اگر چه صد گام باشد وى را مجزى بود.و اگر سوار باشد بهتربراند.

(معتقد الاماميه ص 324)

وَكالَت

-(اصطلاح فقهى)وكالت به كسر واو در لغت حفظ،كفايت و ضمان باشد و اسم است از توكيل بمعنى تفويض و اعتماد و اقامه شخصى است در تصرف بدون قيد انابة به بعد از مرگ كه وصيت باشد زيرا وصيت نيابت بعد از مرگ است،وكالت از عقود است و ايجاب آن( وكلتك او استنبتك)و نظائر آنست و قبول در آن«قبلت و رضيت»و نظائر آنست و در قبول شرط فوريت نيست زيرا غايب هم تواند وكيل كند و وكيل شود و تماميت آن منوط به تنفيذ و قبول وكيل خواهد بود،و عقدى است جائز از دو طرف،در مورد وكالت قاعده و ضابطۀ كلى اين است كه هر فعلى كه غرض شرعى بانجام آن باشد بدون مباشرت شخصى به عينه درست است كه مورد وكالت شود مانند همه عقود و فسوخ و عاريه،ايداع، قبض،اخذ بشفعه،ابراء و جز آن و اثبات حقوق و دعاوى و بنا بر اين در عبادات روا نباشد مگر در حج در صورت عدم تمكن از مباشرت،اركان وكالت عبارت است از موكل،وكيل.مورد وكالت.

حق الوكالة.موكل بايد عاقل بالغ و جائز التصرف باشد و اسلام شرط در موكل بودن نيست و علم وكيل بوكالت لازم است و بالجمله در حق الله وكالت روا نباشد و در امور ماليه رواست و يا مركب از امور ماليه و بدنيه مانند صدقه، زكاة،نذر.كفارات.و وكالت يا عام است يعنى موكل بوكيل خود اجازه دهد در تمام امور متعلق باو دخالت كند يا

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2158
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست