responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2132

نشده باشد موجب ضمان خواهد بود.

هرگاه كسى مالى بديگرى داده سپس بين آنها اختلاف شود و گيرنده مال بگويد آنچه را كه دادۀ بابت دينى بوده است كه بمن داشته‌ئى و دهندۀ مال بگويد وديعه بوده و بايد آن را رد كنى،قول مدعى وديعه مقدم است زيرا مقتضاى اصل عدم دين است و ديگر آنكه طرف معترف است باين كه يد او مسبوق و متفرع بر يد ديگرى است.

هر گونه تصرفى اعم از استعمال و عقد بدون اذن مودع غير مشروع و موجب ضمان است و مشكوك بودن آن نيز موجب خروج از امانت است.

(كليات ص 164)

وَرَع

-(اصطلاح اخلاقى و عرفانى) ورع عبارت دورى از هر چيزى است كه در آن شوب انحراف شرعى و يا شبهت مضرت معنوى است و متضمن قناعت است.

(از مصباح الانس ص 2).

در مصباح الهدايه است كه:ورع در اصل توقى نفس است از وقوع در مناهى.

شبلى گويد:ورع بر سه نوع است:

1 ورع بزبان كه سكوت است از آنچه بى‌معنى است و ترك فضول است 2 ورع به اركان كه ترك شبهات و دورى كردن از مشكوكات و محرماتست 3 ورع بقلب كه ترك همت‌هاى پست و اخلاق بد است.

سهل گويد:ورع اول زهدست و زهد اول توكل است و توكل اول قناعت است و قناعت اول صبر است.

ابراهيم خواص گويد:ورع دليل خوف است و خوف دليل معرفت است و معرفت دليل قربت است(مصباح الهدايه ص 371-شرح منازل ص 51).

مقام ورع مقام شريف است و اهل ورع بر سه طبقه‌اند يكى آنكه ورع آنها در احتراز از شبهات است و ديگر ورع از آنچه دل بدو راه ندهد و سه ديگر ورع از تمام ما سوى الله است.

بعضى گويند«الورع رفع الطمع عن كل الشبهات» (از شرح كلمات بابا طاهر ص 161) و بالجمله:ورع عبارت از اجتناب از شبهات از ترس وقوع در محرمات است.

بعضى گويند:ورع عبارت از ترك شبهات است.

و بعضى گويند ورع عبارت از - خوددارى از اباحات است.

و بعضى ديگر گويند:ورع عبارت از تصفيه قلوب و حفظ لسان و ترك ما لا ينبغى است.

(از كشاف ص 148).

ورع آخرين مقام زهدست براى عامه و اولين مقام،زهدست براى خاصه.

وَرْقاء

-(اصطلاح ذوقى)ورقاء عبارت از نفس كليه است كه قلب عالم و لوح محفوظ است و بعضى گويند نفس ناطقه است.

(اصطلاحات حطى ث 875،854).

وَزْنُ الفِعْل

-(اصطلاح ادبى)رجوع باوزان ثلاثى مجرد شود.

وَسائِط

-وسائط عبارت از اسبابى است كه بين الله و بين العبد است از اسباب آخرت و وسائط بر سه قسم‌اند يكى وسائط مواصلات و ديگر متصلات و سه ديگر وسائط منفعلات

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست