responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2001

قرار ميدادند و براى هياكل سيارگان نذورات ميكردند و طلسمهائى كه عبارت از جداول همين هياكل يعنى بيوت يا هياكل هشتاد و هفتگانه باشد ترسيم ميكردند بوضعى خاص و بروج شرف و وبال و هبوط و سقوط و اوج و حضيض را ترسيم ميكردند.

و بالاخره خواص و آثار بى‌نهايت براى كواكب قائل بودند و بر اين بودند كه همۀ مقدرات انسانها بدست كواكب است و بايد بدانها متوسل شد متصديان اين گونه كارها قهرا روحانيان و كاهنان بودند قربانها ميكردند و اغلب قربانيهاى آنان خروس بوده است كه خود مرغ عرشى است و اين قربانيها و نذورات را در بيت السر انجام ميدادند مهمترين وسيله سحر و جادوى آنها انگشترى بوده است كه بر روى آن نقش جِرجَاس رَئيس أبالِسَه بوده است جرجاس رئيس ابالسه خود داراى بيتى و هيكلى بود كه محل جلب هم كيش بوده است كه قربانيها را در همان جا انجام ميدادند كه احيانا بيت السر آنها بوده است.در اين هيكل چراغها روشن ميكردند كاهن مراسمى خاص انجام ميداد و اورادى ميخواند بنام جرجاس الجراجسه و ابليس الابالسه و بزرگ شياطين و جن و سپس حاجت خود را خواسته و معتقد بودند كه روا ميشد كسانى كه ميخواستند بدين آنها جلب شوند با تشريفات خاصى او را مى‌پذيرفتند و بايد وليمه بدهد بابليس ابالسه و جرجاس الجراجسه و ساير هياكل مقدس و قسم ياد كند كه خيانت نخواهدكرد.

اينان نام بزرگانى از حكمت را ذكر كنند كه همه ستاره پرست بودند و از جمله سقراط حكيم يونانى را در باب نذورات عوام مردم توجه به هيكل سر ندارند و در هر كجا براى خود هيكلى درست كرده و نذورات خود را در محل انجام ميدهند.

داراى كتب و مصنفاتى بودند در باب علوم متداول خود مانند نجوم،كيميا و سحر و طلسمات.علوم خود را پنهان نگه مى‌داشتند و عوام و بيگانگان را از دست رسى بدان ممنوع كرده بودند بهر حال ريشۀ همۀ طراريها و سحر و جادو و طلسمات را باينان بازگردانند كه اين خود جاى بحث است علم مغناطيس و تأثيرات آن را اينان بدست آوردند.

سپس اخوان الصفا راجع به سحر و جادو و عمليات خارق عادت هنديان بحث كرده‌اند و گويند سحر عبارت از قلب عيان باشد و تصرف در خيال راجع به سحر عملى و سحر علمى سخن رانده‌اند بين كهانت و نبوت فرق گذارده‌اند.

نُجوم مُلَوَّنَه

-(اصطلاح نجومى) ستارگانى بود كه پارۀ كبود و پارۀ قرمز و پارۀ برنگى ديگر نمايند.

نُجومِ مُزْدَوَجَه

-(اصطلاح نجومى) ستارگانى را گويند كه يكى ديده ميشوند و لكن در واقع مركب‌اند هرگاه مركب از دو ستاره باشند نجوم ثنائيه گويند.

نَجوى

-(اصطلاح ذوقى)نجوى عبارت از مخفى بودن آفات از اطلاع غير است.

نحر

-(اصطلاح ادبى)نحر در عروض

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 2001
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست