responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1916

(از لمع ص 349).

منادى حق

-(اصطلاح ذوقى)انبياء و اولياء اله‌اند.

(از تلويحات ص 92)

مَنازل

-(اصطلاح نجومى و هيوى) در هر سه برجى از بروج دوازده‌گانه هفت منزل بود و بنا بر اين در هر برجى دو منزل و 1/3 بود و نامهاى منازل ربيع عبارتند از:البطين،الثريا،الدبران، الهقعه،الهنعه،الذراع منازل خريف:الغفر،الزبانيان، الاكليل،القلب،الشولة،النعائم،البلدة، منازل صيف:النثرة،الطرف،- الجبهه الزبرة،الصرفة،العوّاء،السماك منازل شتاء،سعد الذابح،سعد بلع،سعد السعود،سعد الاخبيه،الفرغ القدم،الفرغ المؤخر،بطن الحوت حمل بيت مريخ و شرف شمس و هبوط زحل و بال زهره بود و برجى بود نارى شرقى و مذكر..

اينها را منازل رطبه گويند.

(رجوع شود به رساله سوم نجوميه از رسائل اخوان ص 88-89)

مَنازِلِ قَمَر

-(اصطلاح هيوى و نجومى)منازل قمر عبارت از مسافتى است كه قمر در مدت يك دورۀ خاص خود قطع ميكند چنانكه در هر شبانه‌روزى در منزلى باشد بطور تقريب و چون قمر يك دوره را مدت 27 روز و 1/3 تمام ميكند بعضى آن 1/3 را نديده گرفته و 28 روز دانسته‌اند،و بعضى دور قمر را به 28 روز قسم مساوى تقسيم كرده‌اند ابتداء از اول برج حمل و هر قسمتى منزلى بود و چون بروج دوازده بود و منازل 28 بنا بر اين سهم هر برجى 2 منزل و 1/3 منزل باشد.

رجوع باسماء منازل قمر شود كه عبارتند از شرطين و بطين...

ستارگان منازل قمر كه واقع در بروجند عبارتند از:

شرطان در حمل.بطين در حمل،ثريا در ثور،دبران در ثور،هقعه در جبار،هنعه در جوزاء،ذراع در جوزاء،نثره در سرطان،طرف در اسد و سرطان،جبهه در اسد.زبرة در اسد.صرفه در اسد.

عواء در سنبله،سماك اعزل در سنبله،غفر در سنبله،زبانيان در ميزان، اكليل در عقرب قلب العقرب در عقرب، شوله در عقرب،نعائم در قوس،سعد- الذابح در جدى،سعد البالع در دلو،سعد- السعود در دلو و جدى،سعد الاخبيه در دلو،فرغ الاول در فرس،بطن الحوت در مسلسله.

در علوم غربيه هر يك از منازل 28 گانه ماه با يكى از حرف انطباق داده شده است بدين ترتيب:

1-شرطين حرف آن حرف الف بود و كوكب آن مريخ بود.

2-بطين و حرف آن حرف باء بود 3-ثريا و حرف آن حرف جيم بود 4-دبران و حرف آن حرف دال بود 5-هقعه و حرف آن حرف هاء بود و همين طور جمل ابجد تا آخر.تا منزل زبره و دوازدهمين كه منزل عواء و بيست و هشتمين كه منزل رشا بود.

(از شمس المعارف كبرى).

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1916
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست