responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1893

خواهد بود كه من حيث المجموع علت تامه را تشكيل داده‌اند،و عدمش نيز معلول انهدام اين مجموعه تركيبيه ميباشد- النهايه انهدام اين مجموعه گاهى با از بين رفتن تمام اين اجزاء و گاهى با فقدان يكى از آنها حاصل ميشود،و بالاخره چون در هر دو صورت علت تامه از بين رفته لذا معلول نيز از بين خواهد رفت انتهى...

از اين بيان اين نتيجه گرفته ميشود كه علت خواه تامه باشد و خواه ناقصه از وجودش وجود و از عدمش عدم معلول لازم مى‌آيد- النهاية در علت ناقصه بايد اين توجه را داشت كه يك جزء بتنهائى و مادامى كه با ساير اجزاء علت تركيب نيافته است اساسا در عداد علل بشمار نمى‌رود-زيرا آن جزء در صورتى واجد صفت عليت ميگردد كه با اجزاء ديگر تركيب يافته و جزء آن مجموعه تركيبيه باشد و الا در حال انفراد نه علت تامه است و نه ناقصه،تا از وجودش وجود معلول لازم آيد.

مقدمه:مقدمه را اگر از حيث كلى تقسيم كنيم بمقدمه،عقليه عاديه-شرعيه تقسيم ميگردد.

مُقَدَّمِۀ عَقْليَّه

:قضاياى مؤلفۀ كه عقلا مستلزم قضيۀ ديگر ميباشند مقدمات عقليه ناميده ميشوند مانند قياسات

مُقَدَّمِۀ شَرعيَّه

:مقدمات شرعيه آن سلسله از امور فرعيه هستند كه حصول امور اصليه عادة موقوف بر انجام آنها است مانند نصب نردبان براى صعود بطبقه بالا.

مقدمه شرعيه

:مقدمات شرعيه آن سلسله از اعمال مقدماتى هستند كه اتيان فرايض اصلى موكول بر اتيان آنها است و اين اعمالبر دو قسمند-قسمتى از آنها عادة مقدمه اتيان آن فريضۀ ميباشند مانند زاد و راحله براى سفر حج و قسمتى هم شرعا مقدمۀ انجام آن قرار داده شده‌اند بنحوى كه آن فريضه بدون اتيان آن مقدمه باطل ميباشد مانند وضوء براى اتيان صلاة مقدمات قسم اول بهر صورت و بهر كيفيتى صورت بگيرند شرع را در آنها دخالتى نيست ولى مقدمات قسم دوم توقيفيه هستند و بايد بهمان صورتى كه از طرف شارع تعيين شده‌اند انجام گيرند.

مثلا زادو راحله از هر قبيل باشد و يا از هر طريقى تهيه گردد تأثيرى در صحت و بطلان اعمال نمى‌كند ولى وضوء براى اتيان صلاة بايد تابع همان كيفيات و شرائطى باشد كه از طرف شرع تعيين و تصريح كشته است.

مقدمه از نظر ديگر نيز بمقدمۀ وجوديه-وجوبيه-علميه تقسيم ميشود:

1-مُقَدَّمۀ وُجوديَّه

:چنانچه در مثال‌هاى فوق ديديم تحقق و بوجود آمدن نماز و حج منوط باتيان وضوء و يا تهيه زاد و راحله است،بحدى كه بدون آنها تحقق و بوجود آمدن آن واجبات عادة و يا شرعا غير ممكن ميباشد-پس اين مقدمات از حيث اينكه شرايط وجودى آن واجبات هستند به مقدمات وجوديه موسوم ميباشند.

2-مقدمات وجوبيه

:بعضى از عبادات فقط بالقوه واجب ميباشند و فعليت يافتن وجوب آنها منوط بفراهم آمدن يك يا چند مقدمه است بطورى كه اگر آن مقدمات فراهم نگردند آن عبادات نيز وجوب پيدا نمى‌كنند و به همين جهت آن مقدمات را از لحاظ اين

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1893
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست