responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1878

جنگ با دشمنان دين در نزد اهل ذوق كنايت از قتال و جنگ با نفس جنگ با شيطان هوى و هوس است.

مأخوذ از قرآن كريم كه فرمود ان الله يحب الذين يقاتلون فى سبيله.

رجوع به جهاد شود.

مَقادير

-(اصطلاح فلسفى)رجوع به مقدار شود.

تركيبات در معانى فلسفى

مَقاديرِ جِسميَّه

-مراد طول و عرض و عمق جسمانى است،رجوع بمقدار شود.

مَقاديرِ حِسّيَّه

-مراد مقدار اجسام است رجوع باجسام شود.

مَقاديرِ مِثاليَّه

-مراد امتدادات مثالى است و مخصوص موجودات مثالى است.

رجوع به مثال و عالم مثال شود.

مُقارَضَه

-(اصطلاح فقهى)رجوع به قراض و(الفقه.ج معاملات ص 338) شود.

مُقارناتِ نَماز

-(اصطلاح فقهى) مقارنات و اركان نماز را در معتقد- الاماميه بدين شرح ذكر كرده است كه اجزاء و اعضاء و مقارنات نماز بر دو گونه است:واجب و سنت.

آنچه واجب است:قيام است،يعنى:

بر پاى ايستادن،و روى بقبله كردن،و نيت كردن،و تكبير احرام گفتن،و اين آن بود كه بگويد:«الله اكبر»،و نيت را باين پيوسته گرداند،و اگر غير«الله اكبر»بگويد نيتش منعقد نگردد،و نمازش درست نبود، دليلش اجماع اين طائفه است،وطريقۀ احتياط اين اقتضا ميكند،براى آنكه هر كه تكبير چنين گفت،و نماز كرد،ذمت وى بيقين برى گشت.

و در وجوب سلام خلاف است ميان علماء شيعه،و دليل بر قول آن كس كه واجب ميگويد آنست كه بيرون آمدن از نماز واجب است بى‌خلاف.و چون بيرون آمدن از نماز واجب باشد،بافعالى كه منافى نماز بود چون حدث كردن و غير آن روا نيست بيرون آمدن،و درين خلافى نيست ميان شيعه پس واجب باشد بسلام از نماز بيرون آمدن.

و هيچ خلاف نيست كه رسول ص به سلام از نماز بيرون آمدى،و فرموده كه:

«صلوا كما رأيتموني اصلى» .

ديگر فرموده است:

«مفتاح الصلاة الطهور،و تحريمها التكبير،و تحليلها التسليم» ،يعنى:كليد نماز طهارت است و تحريم نماز تكبير است،و تحليل نماز تسليم.پس بايد كه بغير سلام تحليل آن نماز حاصل نشود.

و دليل بر آنكه سلام يك بار بيش نيست آنست كه از سهل بن سعد الساعدى روايت كرده‌اند كه از رسول خداى شنيدم كه يك بار سلام داد،و هيچ بر وى نيفزود.

و از عايشه روايت كرده‌اند كه رسول ص يك سلام دادى،و اندكى اشارت به جانب راست كردى.و اگر بجانب وى كسى باشد،سلامى ديگر بدهد،و اشارت بجانب چپ كند.

(رجوع شود به معتقد الاماميه ص 226،232).

ديگر آنكه روايت كرده‌اند كه رسول

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1878
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست