responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1864

آنها مثل معلقۀ نموده شود و همۀ آنچه در خوابها ديده شوند از راه مثل معلقه‌اند (رجوع شود به حكمة الاشراق ص 241).

مُفارِق

-(اصطلاح فلسفى) مفارق يعنى موجود غير مادى و از آن جهت مفارق گويند كه جداى از ماده و ما فوق اجسام و جسمانيات است (تفسير ص 969 و دستور ج 3 ص 3304).

مفارقات

-(اصطلاح فلسفى) جواهر مجرده عقليه و نفسيه را مفارقات گويند.

(قبسات ص 6 و اسفار ج 1 ص 25- دستور ج 3 ص 304 مجموعه دوم مصنفات ص 73،90،91،115).

پاره از تركيبات در معنى فلسفى:

مُفارِقاتِ سِفْليَّه مُفارِقاتِ عَقليَّه مُفارِقاتِ عِلويَّه مُفارِقاتِ قُدسى مُفارِقاتِ مَحْضَه مُفارِقاتِ نوريَّه نفوس مدبره انسانى را مفارقات سفليه و عقول و نفوس را مفارقات علويه و عقول را مفارقات محضه و نوريه مينامند و گاه معقولات و متصورات ذهنى را نيز مفارقات گويند و باين اعتبار كليات نيز جزء مفارقاتند.

(از قبسات ص 6-اسفار ج 1 ص 25-ج 4 ص 162 شفا ج 1 ص 4).

و رجوع بانوار و عقول و نفوس ومدبرات شود.

و مراد از مفارقات قدسى عقول مجرده است (از اسفار ج 3 ص 166،169، 170).

مَفاعيلِ خَمْسه

-عبارت از مفعول به، معه-له-فيه و مطلق است رجوع شود بهر يك از اين كلمات.

مُفاوَضَت

-شركت بطور تساوى باشد كه هر يك در تصرف مختار باشند.

(از كشاف ص 1128)

مَفاهيمِ عُرفيَّه

-(اصطلاح اصولى) آنچه عرف از الفاظ و لغات و اصطلاحات درمى‌يابد كه در اغلب موارد اطلاقات فهم عرف و عادت معتبر است.

در كليات حقوقى آمده است.

رد و تسليم و قبض و اخذ،همه اينها مفاهيم عرفى هستند كه مرجع تشخيص مصاديق آنها عرف است.

و هر آنچه در نظر عرف مشكوك باشد و از رجوع بعرف نتيجه بدست نيايد مرجع اصول موضوعى يا حكمى خواهد بود.

بنا بر اين در تحقق رد عين مغصوبه بمالك،مجرد تخليه و صرف رفع يد غاصب كه از معانى سلبيه است كافى نبوده بلكه در تحقق آن معنى ايجابى لازم است.

و همان طورى كه بمحض جلوگيرى و ممانعت از تصرفات مالك بودن استيلاء بر مال غصب حاصل نمى‌شود رد آن هم بدون استيلاء مالك بر آن تحقق نخواهد يافت.

پس اگر كسى اسب ديگرى را غصب

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1864
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست