نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1758
ميان چيزهائى است در نظم و نثر كه از يك جنس باشد مثل ماه و آفتاب،تير و كمان چشم و ابرو مثال پارسى:
از آن بخاك نشستم كه آن كمان ابروى تو
مرا چو تير سوى خود كشيد و دور انداخت
ريزم ز مژه كوكب بىماه رخت شبها
تاريك شبى دارم با اين همه كوكبها (از بديع فروغى ص 40)
مُراقَبت
-(اصطلاح عرفانى)مراقبت نزد اهل سلوك محافظت قلب است از كارهاى پست.
بعضى گويند:مراقبت اين است كه بدانى خدا بر هر چيز قادرست.
بعضى گويند:حقيقت مراقبت عبادت حق است.
بعضى گويند:مراقبت،عام خوف است و مراقبت خاص،اميد است.
و گفته شده است كه:علامت مراقبت ايثار است.
(از كشاف ص 533) در طبقات است«من صحح باطنه بالمراقبة و الاخلاص زين اللّه ظاهره بالمجاهدة و اتباع السنة» (طبقات ص 60) در طرايق است كه:مراقبت در ذكر ملاحظۀ مقصود است كه حق باشد.
مراقبت در بدايات محافظت جوارح است از مخالفات و در نهايات مراقبت اشارت از ليست بر استواء ابد.
(لمع ص 55-شرح كلمات بابا طاهر ص 151 و طرائق ص 217 شود)
مراق
-(بكسر ميم و تشديد راء)(اصطلاح نجومى) مراق يا مراق الدب الاكبر يكى از چهار ستارهايست كه تشكيلدهندۀ نعشاند.
مَرْأة المُسَلْسَلَه
-(بضم ميم و فتح سين اول اصطلاح هيوى و نجومى) و آن را زنى كه تا كنون شوى نديده است نامند.از صور كواكب است.
شامل 23 ستاره بود و آن را مسلسله نامند بدان جهت كه دو دست آن كشيده بود،دست راست آن بسوى شمال و بسوى سه ستارۀ كه بر رأس ناقه بود و ديگر به سوى جنوب بطرف پشت سمك شمالى.
(از صور كواكب ص 129)
مئزر
-(نجومى)بكسر ميم ستارۀ بود واقع در عواء.
مَرايا
-(اصطلاح فلسفى)يعنى ديدنيها تحت عنوان مناظر و مرايا در فلسفۀ قديم بحث از چگونگى حصول ديد ميشود.شهاب الدين سهروردى در اين باب بيانى خاص دارد وى گويد:در ديد صورتهاى امور مرئيه منطبع در مرئى نمىشود و بخروج شعاع از رائى در سطح مرئى هم نمىباشد و بانعكاس صورتهائى از مرئيات در ديد هم نمىباشد و بالاخره وى ديد را يك امرى مربوط به نيروى نفس ميداند رجوع بابصار شود.
مُرَبَّعات
-(اصطلاح فلسفى) اخوان الصفا:
امورى كه از لحاظ عدد منطبق با عدد چهار است برشمردهاند بشرح زير.
اركان اربعه آب،خاك،نار و هوا طبايع اربعه.حرارت،برودت،رطوبت و پيوست و اخلاط اربعه.صفراء،سوداء
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1758