نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1754
ضميرى كه بدان رجوع ميكند و راه ديگر تصغير است كه هرگاه در تصغير تا«ة» در آخر آن ظاهر شد مانند«نار-نويرة» مؤنث است.
(از الهدايه ص 198- دستورنامه)
مَذْى
-(اصطلاح فقهى)بفتح ميم عبارت از آبى است كه در موقع ملاعبه مرد با زن و يا بوسيدن او يا نظر كردن باو از مرد خارج ميشود و نجس نيست و موجب غسل هم نمىشود (از كشاف ص 1357)
مَذهَبِ كُمُون
-(اصطلاح فلسفى)در زير عنوان كمون بيان شد كه عدۀ گويند:
همۀ اشياء در همه اشياء بطور كمون و نهان هست لكن صدر الدين گويد:آنچه مشهور فلاسفه از كمون فهميدهاند كه در نار مثلا صورت ناريه باشد درست نيست و بلكه مراد آنها اين است كه اشياء در مراحل وجودى قابل تبديل باشياء ديگرند.
(اسفار ج 2 ص 164) رجوع بكمون شود.
مُرائيَّه
-(اصطلاح عرفانى)مرائيه كسانىاند كه براى زيادتى جلب توجه خلق ترك دنيا كرده و بدان وسيله تحصيل جاه و مقام نمايند.
(از مصباح الهداية ص 123).
مِرآت
-(اصطلاح عرفانى)مرآت يعنى آينه منظور انسان حقيقى است كه انسان كامل مرآت حق است و همين طور مرآت حضرت الهيه است زيرا مظهر ذات با تمام صفات است.
(كشاف ص 606)
مِرآتُ الحَقّ
-(اصطلاح عرفانى)مرآتحق انسان كامل است كه مظهر تمام نماى حق است.
مِرآتُ الحَضْرَتَيْن
-(اصطلاح عرفانى) يعنى حضرت وجوب و امكان،كه انسان كامل مرآت آن دو است و همين طور مرآت حضرت الهيه است زيرا مظهر ذات باتمام صفات است.
و بالجمله انسان كامل است كه مظهر تمام نماى حق است.رجوع بفرهنگ مصطلحات عرفا شود.
مِرآتِ صِفات
-(اصطلاح عرفانى) بعضى در رؤيت ذات افتادند از آن مرات صفات شدند و بىرسم حدث متحد،بعضى در نور جمال افتادند بىرسم علم سر قدم را ياوهسراى شدند،بعضى از آنها در حسن افتادند از آن بسط چون خليل منبسط شدند.
(شطحيات ص 22)
مِرآتُ الكَون
ن-(اصطلاح عرفانى)مرآت الكون عبارت از وجود مضاف وحدانى است زيرا كه اكوان و اوصاف و مظاهر و احكام آن در آن ظهور يابد.
(اصطلاحات شاه نعمت الله ص 2)
مِرآتُ الوُجُود
-عبارت از تعينات منسوب بشئون باطنه است كه صور آن اكوان است زيرا شئون مراياى وجود متعين بصور است.
(اصطلاحات شاه ص 36)
مَراتِب
-(اصطلاح عرفانى) مراتب كليه شش مرتبتاند:1-مرتبت ذات احديت 2-حضرت الهيت 3-ارواح مجرده 4-نفوس عامله كه عالم مثال است و عالم ملكوت است 5-ملك و شهادت
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1754