responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1708

است:علنى،خلقى،حقيقى.

علنى هوى است،خلقى قضا است، حقيقى عطا است،آن محبت كه از علت خيزد در نفس نزول كند و نفس را پست كند و خلقى بر دل فرود آيد و دل را نيست كند و آنچه از حقيقت خيزد در جاى قرار گيرد تا او را كه ازو نيست نيست كند و بخود هست كند (رسائل خواجه عبد الله ص 110).

مَحْبوب

-(اصطلاح عرفانى)محبوب بطور مطلق حق را گويند:برخى از تركيبات:محبوب ازلى،محبوب مجازى، محبوب دلنواز،محبوب حقيقى

مَحَبَّت و عَداوت
مَحَبَّت و غَلَبَت

(اصطلاح فلسفى) در زير كلمۀ اصحاب محبت و غلبت اشاره شد كه هراكليت و بعضى از حكما بدو نيروى متضاد در جهان وجود قائل بوده كه اساس التيام و جدائى موجودات‌اند.

صدر الدين گويد:هر قل حكيم در مقام بيان نظام آفرينش گويد ابتداء خلقت دو نيروى مختلف خلق شده‌اند كه محبت و منازعت باشند و در اين رأى انباذقلس- نيز او را تأييد كرده است و گويد:

اولين مخلوقات خدا محبت و غلبت‌اند.

و در جاى ديگر گويد:فلاسفۀ قديم سبب تكوين و خلع و لبس عالم را محبت و عداوت ميدانستند رجوع شود باصحاب محبت و غلبت (از شفا ج 1 ص 198 و 187- اسفار ج 2 ص 62-ج 2 ص 187- رسائل صدرا ص 99) .

مُحِبَّيْن

-(اصطلاحات نجومى است) و دو ستاره بوده واقع در ذنب الجدى

محتال

-(اصطلاح فقهى) حواله‌گيرنده است رجوع به حواله شود.

مُحْتَمَلُ المَحَلَّين

-(اصطلاح ادبى) نزد ادباء آنست كه شاعر لفظ يا بيت را چنان ربط دهد كه هم محل وقف كلام و هم محل استيناف تواند بود مانند-ستون سنگ كه گويند چون است بگويم راست،كون بى‌ستون است (از كشاف ص 392).

مُحَدِّث

-(اصطلاح حديث) بضم ميم و تشديد دال.

كسى كه طرق اثبات حديث و اسماء روات و عدالت آنها را بداند و احاديث را خوب بشناسد (از درايه ص 158-كشاف ص 309).

مُحْدَث

-(اصطلاح فلسفى-بضم ميم و سكون حاء) آنچه متأخر در وجود است يعنى نبوده و پس بوده در مقابل«قديم»محدث بود.

(از كشف المحجوب ص 501).

مُحَدّدُ الجِهات

-(اصطلاح فلسفى) مراد فلك افلاك و فلك اطلس است.

(از شفا ج 1 ص 121 ش ص 323).

مَحْدود

-(اصطلاح منطقى)امر مشخص معين و متحد بحدود را گويند.

(از تفسير ص 1058).

مَحْذُوف

-(اصطلاح ادبى)يعنى حذف شده و در عروض كلمۀ را گويند كه چون از سخن منظوم بيندازى

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1708
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست