responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1672

موجودى است كه بلا فاصله از ذات حق صادر شده باشد (شفا ج 2 ص 578 و 527 و ج 1 ص 168).

ناصر خسرو گويد:آنچه مركب از غير نباشد مبدع گويند و بنا بر اين عناصر اربعه مبدعند در حال محوضت و خلوص (جامع الحكمتين ص 87).

رجوع بابداع شود.

مُبْدَعات

-(اصطلاح فلسفى)عقول مجرده و نفوس مبدعات حق‌اند (شرح منظومه ص 84 مشاعر صدرا ص 58).

مُبْدَعِ اوَّل

-مراد از مبدع اول عقل اول است (راحة العقل ص 63).

مُبَشِّرات

-(اصطلاح عرفانى) رؤياهاى مسلم و صادق را گويند و جزئى از اجزاء نبوت است.

مُبْطِلاتِ حَجّ

-(اصطلاح فقهى) رجوع به حج شود.

مُبْطِلاتِ صَلاة

-امورى كه موجب بطلان نمازند عبارتند از 1-فقدان بعضى از شرائط مانند غصبى بودن لباس مصلى يا مكان او 2-حدث اكبر و اصغر 3-تكفير بنا بر قول شيعه 4-توجه بچپ و راست عمدا با تمام بدن 5-سخن گفتن عمدى 6- خنده با صدا تعمدا 7-گريه عمدى با صوت براى امور دنيا 8-هر فعلى كه صورت نماز را محو كند 9-خوردن و نوشيدن 10-آمين گفتن بعد از «وَ لاَ الضّٰالِّينَ» بقول شيعه.

مَبْطُون

-(اصطلاح فقهى)كسى راگويند كه همواره از او باد و غائط خارج شود و باندازه يك نماز فرصت و مهلت نداشته باشد،چنين شخص بايد براى هر نماز يك وضو بگيرد.

(از شرح لمعه ج 1 ص 93).

مَبْنى

-(اصطلاح ادبى)مقابل معرب است و كلمه‌ايست كه بر يك حالت باقى بماند و در تركيبات و جملات حركت آن تغيير نيابد و بهمان حالت كه وضع و بناى او است باشد مانند«امس-حيث كم،اين»و معرب كلمه‌ايست كه آخر آن باختلاف عوامل تغيير كند مانند«جاء زيد-رأيت زيدا و مررت بزيد» حروف كلا مبنى هستند و افعال ماضى و امر مبنى‌اند.حروف تهجى،كلمات بطور مفرد و در حالى كه تركيب نشده باشند بطور مطلق.مانند عمرو،زيد..به تنها و اسمائى كه بوجهى از وجوه شبيه به مبنى الاصل يعنى حرف ميباشند،شباهت لفظى يا معنوى و وضعى مضمرات،اسماء اشارات موصولات،اسماء افعال،اصوات، مركبات،كنايات و بعضى از ظروف مبنى ميباشند و سواى آنچه مذكور افتاد معرب است.

(از الهدايه ص 195-183-كشاف ص 177 سيوطى ص 23).

مَبْنَى التَّصَوُّف

-(اصطلاح عرفانى) مبناى تصوف خصائل ثلث است.تمسك بفقر و اقتصاد و تحقق به بذل و ايثار و ترك تعرض و اختيار.

مُبْهَم

-(اصطلاح ادبى)لفظ مبهم لفظى است كه صريح در مدلول خاصى نباشد و رفع ابهام آن بوسيله تميز ممكن

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1672
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست