responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1657

خواهد گشود زمام انقياد بدست آمال و امانى چه دهى و پشت اعتماد بدين مزخرفات فانى چه نهى،دل از همه بر كن و در خداى بند و از همه بگسل و با خداى پيوند...

هر صورت دلكش كه ترا روى نمود
خواهد فلكش ز دور چشم تو ربود
رو دل بكسى ده كه در اطوار وجود
بودست هميشه با تو و خواهد بود
(از لوايح جامى ص 11)

ماشُوش

-(بضم شين از اصطلاحات گاه‌شمارى) شبى را گويند كه ترسايان به طلب عيسى گرد هم آيند (از التفهيم ص 251)

ماء مُتَغيّر

-(اصطلاح فقهى)رجوع به ماء جارى و كر شود.

ماءِ قَراح

-(اصطلاح فقهى)آب خالص است (از شرح لمعه ج 1 ص 30)

ماء قَليل

-(اصطلاح فقهى) رجوع بماء شود.

ماضِى

-(اصطلاح ادبى)فعل ماضى فعلى است كه دلالت بر انجام كارى در زمان گذشته كند و آن را چهارده صيغه است و علامت آن تاء ساكنه است براى مفرد مؤنث و تاء مفتوحه براى مفرد مخاطب و مكسوره براى مفرد مخاطبه و مضمومه براى متكلم وحده است.

ماضى در پارسى بر پنج قسم است 1 ماضى مطلق 2 ماضى بعيد 3 ماضى قريب 4 ماضى استمرارى 5 ماضى تشكيك و شش صيغه دارد.مفرد غايب،جمعغايب،مفرد حاضر،جمع حاضر،واحد متكلم،جمع متكلم.ماضى مطلق زمان گذشته را بطور مطلق بيان ميكند«ديشب خوب خوابيدم»ماضى استمرارى بر واقع شدن كارى در گذشته بطور هميشگى دلالت دارد«خورده بودم»ماضى التزامى در مورد شك و ترديد بكار ميرود«شايد گفته باشد»ماضى نقلى كه از گذشته بطور نقل حكايت كند ماضى قريب هم گويند.

(از دستورنامه ص 80-گلزار ص 11)

مأكُولات

-(اصطلاح فقهى)در فقه اسلام اصولا همه اشياء حلالند مگر آنچه حرمت آن ثابت شود.

مال

-(اصطلاح فقهى)آنچه موجود باشد و طبع بدان مايل باشد منقول باشد يا غير منقول و آنچه را منفعت عقلائى باشد (از كشاف ص 1350)

ماليَّتِ تَقْديرى

-(اصطلاح فقهى) و از قواعد فقه است در كليات حقوقى آمده است:

ماليت مال يا فعلى است و يا تقديرى ماليت فعلى،نسبت باموالى است كه تحت استيلاء شخص در آمده باشد و تقديرى نسبت باموالى است كه تحت سلطۀ كسى در نيامده و استيلائى نسبت بآنها حاصل نشده باشد مثل ماهى در دريا و پرندگان در هوا و معادن زير زمين.

وقتى ماهى يا پرندۀ صيد شد و يا معدنى استخراج گرديد ماليت آن فعلى خواهد بود و مادامى كه بدست نيامده و استيلاء

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1657
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست