responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1631

لكِن

-(اصطلاح ادبى)به تخفيف نون در قواعد و زبان عرب عاطفه است مانند«قام زيد لكن عمرو»كه بعد از نهى يا نفى واقع ميشود و يكى هم مخففۀ از مثقله است كه از حروف مشبهة بالفعل است و در اين صورت عمل نمى‌كند مانند «وَ مٰا كَفَرَ سُلَيْمٰانُ وَ لٰكِنَّ الشَّيٰاطِينَ كَفَرُوا» به تخفيف لكن و رفع شياطين.

لكِنَّ

-(اصطلاح ادبى)بكسر كاف و تشديد نون از حروف شبه به فعل است كه نصب باسم و رفع به خبر دهد مانند «لكن زيدا قائم»كه براى استدراك و اضراب باشد (از مغنى ص 151-152).

لامِ ابْتِداء

-(اصطلاح ادبى)اين لام در ابتداء فعل مضارع و در خبر.مبتداء درآيد براى تأكيد.

(رجوع بلام شود(ل)

لامِ مُسْتَغاث

-(اصطلاح ادبى)رجوع باستغاثه و لام شود.

لامِ مُؤذِنَه

-رجوع به لام شود.

لا مَكان

-(كلامى) از اوصاف حق است و از اوصاف جواهر مجرده مولانا گويد:

لامكانى كه درو نور خداست
ماضى و مستقبل و حالش ز كجاست
ماضى و مستقبل‌اش نسبت بتوست
هر دو يك چيزند و پندارى كه دوست

لاء نَفْىِ جِنس

-(اصطلاح ادبى)و يا لاء محموله كه نصب باسم و رفع بخبر دهد مانند«ان»نهايت عمل لا در نكرات است مانند«لا قبيحا فعله محبوب»(از سيوطى ص 68).

لا نِهايَت

-(اصطلاح فلسفى)لا نهايت يعنى امرى كه حدى نداشته باشد و بيان شد كه فرض بى‌نهايت يا در اعداد است يا در ابعاد و يا در امور عرضيه موجود بالفعل است كه لا نهايت عرضى ميگويند.

و يا در امور طوليۀ مترتبۀ موجودة بالفعل است مانند تسلسل در علل و معلول و يا آنكه از نوع بى‌نهايت اعتبارى است كه بى‌نهايت يقفى مينامند و يا در حوادث متعاقبۀ متوارده است و يا در قوى و تأثيرات است.

شيخ الرئيس گويد بى‌نهايت در - اعداديكه معدودات آنها مترتب به ترتيب وضعى يا طبيعى باشند محال است و بى‌نهايت در امور اعتبارى كه بستگى باعتبار معتبر داشته و هر موقع كه ذهن از ساختن امور مترتبه خوددارى كند سلسله متوقف ميشود مانعى ندارد.

بى‌نهايت در مورد اجزاء جسم واحد و اقوال و اختلافاتى كه در آن هست در محل خود بيان شده است.

شيخ گويد:همان طور كه اجسام متناهى‌اند تأثيرات آنها نيز متناهى است چه آنكه تأثير و تأثر در زمان واقع مى‌شود و زمان هم متناهى است.پس فعل و انفعال اجسام كه عبارت ديگرى از تأثير و تأثر ميباشد متناهى است.

در مورد بى‌نهايت در حركت گويد:

وجود حركات غير متناهى محال است زيرا حركت در مكان است و مكان هم محدود است.

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1631
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست