responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1619

در هر باب بر صحيفۀ تصنيف كشيد و ابداع كرد كه تا بحال از كسى شنيده نشده بود و غير معقول مى‌نمود...

(از ملل و نحل شهرستانى ص 85- 86)

الكَيْسانيَّه

-(اصطلاح كلامى و ملل و نحل)پيروان مختار بن ابو عبيدۀ ثقفى را گويند كه به خونخواهى حضرت حسين(ع) بپا خواست.

لقب مختار كيسان بود و پيروانش كيسانيه نام دارند كيسانيه فرق متعددند كه دو چيز آنان را متحد ساخته است اول قول بامامت محمد بن حنفيه و دوم جواز بداء بر خداى.

كيسانيه در سبب امامت خليفه اختلاف دارند گروهى گمانشان به اين است كه چون حضرت على در جنگ جمل رايت جنگ را باو داده است او جانشين حضرت على است و گروهى ديگر را اعتقاد بر اين است كه او پس از حضرت حسين(ع) امام و جانشين است (از مختصر فرق بين الفرق ص 36)

كَيف

-(اصطلاح ادبى)بفتح كاف و فا اسم استفهام باشد و بواسطۀ آن پرسش از حال شود مانند «أَ فَلاٰ يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» و گاه براى شرط بكار رود«كيف تصنع اصنع»و معنى تعجب هم دهد مانند «كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللّٰهِ» و گاه حال واقع ميشود مانند«كيف جاء زيد» (از مغنى ص 106 تلخيص ص 89).

كَيفيّات

-(اصطلاح فلسفى)و كيف با سكون فاء و كسر كاف اصطلاح فلسفى است رجوع به فرهنگ علوم عقلى كيف يكىاز معقولات نه‌گانۀ عرض است و آن هيأتى است قار كه تصور آن موجب تصور چيزى ديگر خارج از ذات آن و حامل آن نباشد و مقتضى قسمت و نسبت هم نباشد و بعبارت ديگر كيف عبارت از عرضى است كه تصور آن متوقف بر تصور غير خودش نبوده و مقتضى قسمت و لا قسمت در محل خود بنحو اقتضاء اولى نباشد «انها هيئة قارة لا يوجب تصورها شىء خارج عنها و عن حاملها» انواع كيفيات بنا بر آنچه مشهور است چهار است:

الف-كيفيات نفسانيه كه عبارت از ملكات و حالات باشد،از كيفيات نفسانى فخر رازى تعبير به كمالات كرده است.

ب-كيفيات محسوسه بحواس ظاهرى كه انفعاليات و انفعالات باشد.

ج-كيفيات مختصۀ بكميات مانند تثليث و تربيع و غيره.

د-كيفيات استعدادى مانند قوت و ضعف.

«و انواع الكيفيات اربعة لانها ان لم تكن مختصة بالكميات فان كانت محسوسة فهي الانفعاليات او الانفعالات و ان لم يكن محسوسة فان كان استعداد نحو الانفعال كاللين او نحو اللاانفعال كالصلابة فهي القوة و اللاقوة و ان لم تكن استعدادا بل كما لا فهي الحال و الملكة و فسروها بالكيفيات النفسانية و ان كانت مختصة بالكميات كالتربيع و الزوجية فهي الكيفيات المخنصة بالكميات (از ش ص 280).

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1619
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست