responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1608

و آن كلى طبيعى است و گاه مجموع عارض و معروض،صفت و موصوف را ميخواهند و آن كلى عقلى است و بالاخره مراد از كلى طبيعى ماهيت بلا شرط است و از اين جهت گويند كلى طبيعى يعنى ماهيت من حيث هى.موجود نيست و بلكه موجود بالعرض است زيرا حاكى از وجود است.

و بديهيست كه كلى منطقى كه مجرد وصف و كلى عقلى كه مجموع وصف موصوف است در خارج موجود نخواهد بود.

(از شفا ج 2 ص 482،483-اساس الاقتباس ص 386،17-تهافت التهافت ص 110-تفسير ص 969،1000- اسفار ج 2 ص 70-رساله عرشيه صدرا ص 127 مشاعر ص 28).

كُليّات ثَلاث

-رجوع به قواعد ثلث و موافقات ج 2 ص 52 شود)

كُليّاتِ شَريعَت

-ضروريات،حاجيات و تحسينات است.

(از موافقات ج 1 ص 30)

كليسا و كِنِشْت

-(اصطلاح ذوقى) كنايت از عالم معنى و شهود است.

(رياض العارفين ص 41)

كَليپا

-(اصطلاح ذوقى)عالم حيوانى را گويند.

كُلّيت

-(اصطلاح عرفانى)اسم جمع چيزى است كه در آن خلل نشود و حقيقت كلية جمع همت است به نعت حرقت در طلب مشاهدت.

كُلِّى عَقْلى
كُلِّى طَبيع كُلِّى مَنْطقى

(اصطلاحات منطقى) رجوع شود به كلى.

كُلّياتِ خَمْس

-(اصطلاح منطقى) كليات از نظر ذاتى و عرضى بودن نسبت بافراد خود بر پنج نوعند.باين بيان كه كلى يا ذاتى مصاديق و افراد خود است و يا عرضى.قسم اول كه ذاتى است يا ما به الاشتراك ميان چند نوع است و بعبارت ديگر جزء مشترك ميان انواع مختلف است جنس مينامند و يا ذاتى مخصوص است و مخصوص بيك نوع است در اين صورت فصل مينامند و يا مركب از مجموع جنس و فصل است كه عين حقيقت و تمام حقيقت افراد است نوع مينامند و قسم دوم كه عرضى است يا عرض خاص است يعنى مخصوص بيك نوع است و يا مشترك ميان چند نوع كه عرض عام مينامند مثال جنس حيوانيت نسبت بانسان و ساير حيوانات و مثال نوع حيوان ناطق نسبت بانسان و حيوان ناهق نسبت بحمار و حيوان صاهل نسبت باسب و مثال فصل،ناطق تنها نسبت بانسان و ناهق تنها نسبت بحمار و مثال عرض خاص،تعجب و ضحك نسبت بانسان و مثال عرض عام،حركت و حس نسبت به بانسان و حيوان.

(تهافت التهافت ص 336-اسفار ج 1 ص 69،72-اساس الاقتباس ص 27-اسفار ج 3 ص 173).

كَم

-(اصطلاح فلسفى و ادبى) كم يكى از مقولات عرضى است و آن عرضى است قابل انقسام بالذات و بر دو

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1608
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست