responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1568

محو و اثبات ناميده‌اند و نفوس عاليه كه مرتبت وجود صور موجودات و مرحلۀ محو و اثبات و وجود علمى اشياء است كتاب محو و اثبات ناميده‌اند و گاه با قيد كلمۀ عينى بكار برده ميشود«كتاب المحو و الاثبات العينى» و در اين صورت مراد جهان و عالم خارج بطور مطلق است و بالجمله محو و اثبات علمى عبارت از مرتبت وجود صور موجودات در نفوس كليه عاليه است و كتاب محو و اثبات عينى موجودات كونيۀ فاسده ميباشند (اسفار ج 3 ص 110)

كِتابُ النَّفْس الإِنْسانيَّة

-(اصطلاح عرفانى)مراد از كتاب نفس انسانية- نفس انسان است از جهت آنكه عالم صغيريست كه منطوى است در او جهان بزرگ و نسخه‌ايست از جهان وجود «كتاب النفس الانسانية فانه نسخة مختصرة مطابقة لكتاب العالم الكبير الذى كتبه ايدى الرحمن الذى كتب على نفسه الرحمة و كتب فى قلوبكم الايمان فعليك ان تدبير فى كتاب النفس.» (اسفار ج 3 ص 84).

كُتُبِ إِلهى

-(اصطلاح عرفانى)عقول و نفوس مجرده از جهت آنكه عالم بمبادى خود و آنچه صادر از آنهاست ميباشد مظاهر علم الهى و كتب الهى‌اند و عرش مظهر رحمن و مستواى اوست و كرسى مظهر رحيم و فلك هفتم مظهر رزاق است و فلك ششم مظهر عليم است و فلك پنجم مظهر قهارست و فلك چهارم مظهر نور و محيى است و فلك سوم مظهر مصور استو فلك دوم مظهر بارى است و فلك اول مظهر خالق است.

كَتْمِ بُطون وَ خَفاء

-(اصطلاح عرفانى) و مراد مرتبت غيب الغيوب و صقع ذات احديت است (اسفار ج 1 ص 47).

كِتْمانِ حَقّ

-(اصطلاح فقهى)و يكى از گناهان كبيره كتمان شهادت به حق است و در قرآن مجيد است إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مٰا أَنْزَلْنٰا مِنَ الْبَيِّنٰاتِ وَ...

أُولٰئِكَ... وَ يَلْعَنُهُمُ اللاّٰعِنُونَ وَ لاٰ تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبٰاطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (از سراج الوهاج ص 95).

كِثافَت

-(اصطلاح فلسفى)كثافت مقابل رقت و از كيفيات محسوسۀ ملموسه است«اللطافة قد تطلق على رقة القوام كما فى الماء و الهواء و على سهولة قبول الانقسام الى اجزاء صغيرة جدا».

(اسفار ج 2 ص 25).و رجوع بلطافت شود.

كَثْرَت

-(اصطلاح فلسفى و عرفانى) كلمۀ كثرت در مقابل وحدت است و تعريف آن را نيز بمقابليت با وحدت كرده‌اند و بعبارت ديگر تعريف كثرت بطور استقلال و تعريف بحد،امكان ندارد و تعاريف مشهورى كه براى آن شده است بمقابلت با وحدت است.كثرت از امور اضافى است مانند قلت«و كل كثير قليل بالاضافة الى ما هو اكثر منها و كثيرة بالاضافة الى ما هو اقل منها.» (تفسير ص 551،339-تهافت التهافت ص 26،251-شرح منظومه ص 168).

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1568
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست