responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1560

و وجودش مسبوق بعدم باشد كائن گويند و بطور جمع اطلاق بر موجودات جهان بطور كلى ميشود و گاهى بر محدثات بتنهائى اطلاق ميگردد در مقابل مبدعات و بدين معنى است كه گويند«كل كائن فاسد»و يا«الكائن يكون وجوده بعد عدمه المقابل لوجوده فى متن الواقع» (مجموعه دوم مصنفات ص 240 تفسير ص 39،40،851).

كائِناتِ جَوّ

-(اصطلاح فلسفى) موجودات سماوى را مانند ابر،باران و ساير پديده‌ها را كائنات جوى گويند.

(از دستور ج 3 ص 113).

كائِناتِ داثِرَه

-(اصطلاح فلسفى) مراد كائنات فاسده است رجوع به كائنات فاسده شود.

كائِناتِ غَيرُ مُتَناهِيَه

-(اصطلاح فلسفى)مراد حوادث و متحركات و بالاخره موجودات ارضى است كه بطور غير متناهى در معرض كون و فساد و خلع و لبس و حركتند (شفا ج 2 ص 543)

كائِناتِ فاسِدَه

-(اصطلاح فلسفى) مراد از اصطلاح كائنات(داثره يا فاسده) موجودات جسمانى و حوادث طبيعى‌اند.

(اخوان ج 1 ص 101)

كائِناتِ مُتَعاقِبَه

-(اصطلاح فلسفى) كائنات و حوادث را متعاقبه گويند از آن جهت كه صورتى و حالتى را رها و صورت و حالت ديگر جايگزين او شود.

(از اسفار ج 1 ص 177).

و بالجمله كائنات،مقابل مبدعاتند و در موارد مختلف با قيد و مضاف اليه خاصى بكار برده ميشوند مانند«كائناتارضيه»و«كائنات عنصريه»و«كائنات معدنيه»و«نباتيه»و«حيوانيه»و«متعاقبه» و غيره (از اسفار ج 1 ص 177-ج 2 ص 28-رسائل ص 224).

كَأس

-(اصطلاح عرفانى)كاسه.

ظرف.

اين كلمۀ مأخوذ از قرآن مجيد است كه فرمود مِنْ كَأْسٍ كٰانَ مِزٰاجُهٰا كٰافُوراً.

و عَلىٰ سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ مُتَّكِئِينَ عَلَيْهٰا مُتَقٰابِلِينَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدٰانٌ مُخَلَّدُونَ بِأَكْوٰابٍ وَ أَبٰارِيقَ وَ كَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ لاٰ يُصَدَّعُونَ عَنْهٰا وَ لاٰ يُنْزِفُونَ.

نزد اهل ذوق كنايت از فيوضات متواترۀ حق است و كأس شربت على لذة
و آخرى تداويت منها به
گفت صورت كوزه است و حسن مى
مى خدايم ميدهد از طرف وى
مر شما را سركه داد از كوزه‌اش
تا نباشد عشق اوتان كوششش
از يكى كوزه دهد زهر و عسل
هر يكى را دست حق عز و جل
كوزه مى‌بينى ليكن آن شراب
روى ننمايد بچشم ناصواب
قاصرات الطرف باشد ذوق جان
جز بخصم خويش ننمايد نشان
هست هر جسمى چو كاسۀ و كوزۀ
اندرون هم قوت و هم دلسوزۀ
كاسه پيدا و اندر آن پنهان رغد
طاعمش داند كز آن چه ميخورد
در نجوم:رجوع به باطيه و كاسه

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1560
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست