responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1556

ملابس مادى تمام اشياء و حقايق و بواطن امور بصور ذاتيه اصليۀ خود آشكار ميشوند.

(از اسفار ج 4 ص 173-رسائل صدرا ص 287-مبدأ و معاد صدرا ص 182).

قِيامِ حُلُولى
قِيامِ صُدورى

(اصطلاحات فلسفى)نحوۀ قيام اعراض را بمعروض خود قيام حلولى مينامند و نحوۀ قيام معلوم را بعلت قيام صدورى ناميده‌اند.

(از اسفار ج 1 ص 66-ج 4 ص 149-شرح منظومه ص 30).

قيد

-(اصطلاح اصولى)در عرف اصوليان امرى است كه مخصص مطلق باشد رجوع به قيود شود

قَيْطُس

-(اصطلاح نجومى)و يكى از صور كواكبى بود كه در نيمه جنوبى كره واقع بود و آن به شكل حيوانى دريائى بود مقدم آن در ناحيۀ مشرق بر جنوب حمل بود و مؤخر آن در ناحيۀ مغرب در پشت سه ستارۀ بود كه خارج صورت ساكب الماء است.

(از صور كواكب ص 257) قيطس(بفتح قاف و ضم طاء)

قِيْمى

-(اصطلاح فقهى)متاعى است كه مثل آن در بازار يافت نشود مثل حيوانات لكن در امثال غلات مثلى است يعنى مثل آن يافت ميشود.

قُيُود

-(اصطلاح ادبى)جمع قيد است و آنها كلماتى هستند كه به صفت يا فعل يا قيد ديگر افزوده شوند و مفهوم آنها را به چيزى از زمان يا مكان و ياحالت و غيره مقيد سازند مانند«بهرام بسيار بزرگ است،فرهاد راست ميگويد و اين كار خيلى عاقلانه است»كه كلمات بسيار،راست،خيلى،قيد است كه به صفت و فعل و قيد اضافه شده است و قيد بر دو قسم است قيد مختص و قيد مشترك قيدهاى مختص آنها هستند كه هميشه قيد باشند،مانند«هنوز و هرگز» و مشترك آنهائى هستند كه در غير قيد نيز بكار روند مانند«خوب،بد،زشت و نيك»و باعتبار لفظ بر سه قسم است قيد مفرد،قيد مركب و قيد مؤول،مفرد قيدى است كه از حرف اضافه مانند«براى خدا،بادلى فارغ»قيد مؤول جمله‌ايست قيدى كه بمفرد تأويل ميابد و بيكى از حرفهاى ربط آغاز ميگردد.و قيدهاى زمان«پيوسته-گاهى ناگهان و همواره» و مكان«پس،پيش و نزديك»و قيدهاى مقدارى.«چند و چندان»و قيدهاى تأكيد و ايجاب« هرآينه،بلى،آرى بى‌گمان» قيدهاى ترتيب«نخست-سرانجام-دسته دسته»قيدهاى استثناء«جز،مگر و جز كه»قيدهاى استفهام«كى،تا كى،تا چند» قيدهاى شك و ظن«پندارى،گوئى و گويا» قيدهاى شرط«اگر و مگر و چه»قيدهاى علت«چرا-چون و بچه دليل»قيدهاى استعلا«فراز روى و بر»قيدهاى تكرار «باز و دگر»قيدهاى سوگند«بخدا- بجان-و خدا را»قيدهاى تمنا«كاش، كاشكى و اى كاش»قيدهاى تشبيه«همانا -مانا-چنين و چنان»رجوع به دستورنامه ص 123 شود.

در عروض قيد حرفى است ساكن باين معنى كه چون قافيه از حروف ردف

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست