responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1531

نباتى عبارتند از غاذيه،ناميه،جاذبه، دافعه،ماسكه و مولده (از اسفار ج 1 ص 17)

قُواىِ كَواكِب

-(نجوم و تقويم).

ارباب نجوم و تقويم گويند قواى كواكب سه گروه‌اند نوع اول ذاتى است كه كوكب در خطى باشد از خطوط خود مثل اينكه كوكبى در نطاق چهارم باشد كه صعود در افلاك گويند و دوم عرضى است كه كوكبى مثلا در اوتاد باشد يا در مقابل الأوتاد يا اينكه ناظر بطالع باشد سوم سعادت است كه كوكبى بنظر دوستى ناظر بكوكب سعد باشد (از بيست باب ملا مظفر) (از اسفار ج 1 ص 17).

قُواىِ نَفْسِ نَباتى

-(اصطلاح فلسفى) رجوع شود به قوى و (اخوان ص 195).

قُوَّت

-لفظ قوت باشتراك لفظى بر معانى متعدد اطلاق ميگردد:

الف-قوت مقابل ضعف و آن امرى است كه بواسطۀ آن حيوان ميتواند اعمال و افعال دشواري را انجام دهد.

ب-مبدأ امكان حصول چيزى چنانكه گويند:نطفه قوت انسان است و يا انسان را قوت كتابت است.

ج-مبدأ تغيير و حركت اعم از آنكه فعل باشد يا انفعال.

د-مبدأ غير منفعله شىء يعنى«ما يكون الشيء غير متأثر عن متقاوم» ه‌-صورت نوعيه را باعتبار مبدئيت آثار قوت نامند و-مبدأ صدور فعل را قوت نامند «كون الحيوان بحيث يصدر عنه الفعل اذاشاء و لا يصدر اذا لم يشأ»و قوت باين معنى ضد عجز است (كشاف ص 1230-تفسير ص 1629،582،1196،1274،1603، 1440،381-اسفار ج 1 ص-31، 212،213،222).

شيخ الرئيس گويد:قوت ابتداء بمعنى قدرت بوده است و بعد بمعناى لازمه قدرت كه امكان يعنى جواز فعل و ترك باشد استعمال شده است.

(از شفا ج 2 ص 469،460).

صدر الدين گويد:قوت گاه اطلاق ميشود بامرى كه مبدأ تغيير در چيزى باشد از آن جهت كه چيز ديگر است اعم از آنكه فعل باشد يا انفعال و گاه اطلاق ميشود بر چيزى كه بواسطۀ آن جايز است فعلى يا انفعالى حاصل شود و آن قوت مقابل فعل است و امكان استعدادى است «القوة قد يقال لمبدإ التغيير فى شىء آخر من حيث هو آخر سواء كان فعلا او انفعالا و قد يقال لما به يجوز ان يصدر عن الشيء فعل او انفعال و ان لا يصدر و هى التى يقابل الفعل اعنى الامكان الاستعدادى بالمعنى الذى سبق ذكره و قد يقال لشيء غير متأثر عن متقاوم و يقابله الضعف ثم قوة المنفعل قد يكون قوة على امور كالشمعه و قد يكون قوة الشيء على امر واحد كقوة الفلك على الحركة الوضعية او امور محدودة او غير متناهية»(رسائل ملا صدرا ص 13-رجوع شود به تهافت التهافت ص 224-رسائل ابن رشد ص 27).

قُواىِ نَفسانى

-(فلسفى)رجوع بقواى حساسه شود.

قُوت

-(بضم قاف و سكون و او

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1531
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست