responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1517

عقل است استخراج كنيم و عمل بقياس و استحسان و ترجيحات ظنى و مناسبات در مذهب اماميه جائز نيست و اين امر موجب تضييق در شريعت نخواهد شد زيرا باب اجتهاد مفتوح است و لكن در دائره محدودى يعنى تا جائى كه مخالف با منصوصات و ضروريات از قبيل حرمت ربا و خمر و ميسر نباشد.

بلى اگر معالجه مريضى منحصر بشرب خمر باشد شرب خمر براى او مباح است و لكن اباحۀ شرب براى او در اين حال رافع حرمت واقعى آن نبوده بلكه اختصاص بخصوص اين مورد خواهد داشت- و همچنين خوردن طعام غير در مورد اضطرار مغير حكم واقعى نبوده و فقط رافع عقوبت است نه ساير آثار-بنا بر اين شخص مضطر،ضامن مثل يا قيمت آن خواهد بود.

(كليات حقوقى ص 4)

قَوّال

-(اصطلاح عرفانى) گوينده و خواننده را گويند كه در روش سماع باشد و بسبك قوالى خواندن اصطلاحى است معروف.

قَوامِع

-(اصطلاح عرفانى) قوامع عبارت از موانع انسانست از مقتضيات نفس و طبع و هوى و اين قوامع امداد اسماء الهيه‌اند و بالجمله آنچه مقتضيات طبايع و اميال و شهوات نفسانى را قمع ميكند.

(اصطلاحات خطى،ث 854).

قَواهِر

-(اصطلاح فلسفى) شيخ اشراق آنچه را مشائيان عقل گفته‌اند نور قاهر ناميده است و كلمۀ قواهر كه جمع قاهر است بطور مطلق برعقول اعم از طوليۀ مترتبه و عرضيۀ متكافئه اطلاق شده است و هرگاه با قيد سافله ذكر شده است مراد عقول متكافئه است و هرگاه با جمله و قيد اعلون «القواهر الاعلون»گفته شده است مراد عقول مترتبۀ طوليه است بطور كلى انوار مجرده منقسم ميشوند بانوار قاهرۀ اعلون كه عبارت از طبقۀ طوليۀ مترتبه باشند و انوار قاهره صوريه كه ارباب اصنام باشد و عبارت از طبقۀ عرضيۀ متكافئه غير مترتبه‌اند در طرف نزول و ارباب اصنام نوعيۀ جسميه‌اند.

از قواهر سافله تعبير بقواهر نازله نيز شده است«فالانوار المجردة تنقسم الى انوار قاهرة اعلون و هى الطبقة الطولية المرتبة و انوار قاهرة صورية هى ارباب الاصنام و فى بعض النسخ ذوات الاصنام و هى الطبقة العرضية المتكافئة فى التزول و هى ارباب الاصنام النوعية الجسمانية.» (ش ص 351،382 و رجوع شود به مجموعه دوم مصنفات 140،147،179).

قَواهرِ أعْلون
قَواهرِ سافِله
قَواهرِ عاليَه
قَواهرِ نازِلَه
قَواهرِ نوريَّه

-(اصطلاح فلسفى) بطور كلى سهروردى انوار مجرده را بر دو گونه تقسيم ميكند يكى انوار قاهره و ديگرى انوار اسفهبديه يا انوار مدبرۀ برازخ.

انوار قاهره را نيز بر دو سلسله منقسم ميسازد يكى قواهر طولى(عقول مفارقه)كه نسبت بموجودات داراى تدبير و عنايت هستند تدبير و عنايتى كه بر خلاف

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1517
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست