responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1480

بلكه لازم ميشود كه موارد آن در كتب فقهى مسطورست در كليات حقوقى آمده است.

قسم استظهارى در جانى است كه شخص بعنوان اينكه از ميت طلبكار است اقامۀ دعوى نموده و دعوى خود را بوسيله شهود اثبات كرده باشد در چنين موردى حاكم بدون اينكه از او درخواستى شده باشد مدعى را قسم خواهد داد كه ذمه ميت تا حين فوت اشتغال بدين داشته است زيرا ممكن است ميت شخصا يا به واسطۀ وكيل دين را پرداخته يا بديگرى حواله نموده يا ذمۀ او را ابراء كرده و يا در برابر دين رهنى هم داشته است.

قسم استظهارى در مورد دعوى بر ميت منصوص است.آيا ممكن است اين حكم را من باب منصوص العله يا تنقيح مناط بهر كسى كه از اين حيث باو شباهت داشته باشد مثل طفل و مجنون و غائب مفقود الاثر سرايت داد يا نه؟ جائى كه شهود شهادت داده باشند كه ميت تا حين فوت اشتغال ذمه داشته و يا علم حاصل شود باين كه دين خود را تا حين فوت ادا نكرده بوده و دائن هم ذمه او را ابراء ننموده و آن را بديگرى حواله نداده باز هم قسم استظهارى لازم است يا نه؟ و آيا با اقرار قبلى ميت حاجت بقسم استظهارى هست يا نه؟ دعوى وصيت عهدى يا تمليكى بعد از اقامۀ بينه حاجت بقسم استظهارى دارد يا نه؟ (كليات حقوقى ص 256) و نيز قسم بفتح قاف و سيندر اصطلاح بديع آنست كه متكلم در طى كلام سوگند ياد كند بچيزى كه دليل جاه و مقام خود باشد يا مراتب عاليه ممدوح يا معشوق يا اشتياق بديار و يار دارد.

مثال از فارسى.

سيد حسن غزنوى گويد:

بدولت تو كه باد افزون و پاينده
بنعمت تو كه بادا همى جاويدان
به خطبۀ تو كز القاب تست نازنده
بخطۀ تو كز انصاف تست آبادان
بهمت تو كه اندك شود از آن بسيار
برحمت تو كه دشوار از آن شود آسان
(از ابدع ص 328)

قَبْض

-(اصطلاح عروضى) باصطلاح عروضيان اسقاط حرف دوم متحرك از ركنى است چنانكه از متفاعلن مفاعلن شود.

(از دره نجفى ص 20)

قِسمَتِ مُستَوعَب
قِسمَتِ مُستَوفات

(اصطلاحات منطقى)مراد قسمتى است كه دائر مدار نفى و اثبات بود و شامل تمام افراد شود (از اسفار ج 1 ص 7).

قَسْوت

-(اصطلاح عرفانى)سختى دل،ذلت و خوارى در سلوك.

ابو عمرو دمشقى گويد:علامت و نشانۀ قساوت قلب آنست كه بنده كارها بتدبير خود داند.

قسوت دل در حق عابدان جهات نامهربانى و بى‌رحمى و از راه حق دورى است،و در حق عارفان و ارباب صدق و صفوت،حالت تمكن و كمال

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست