responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1395

و بعد از عبور از منازل نفس است چنانكه فرمايد «نَصْرٌ مِنَ اللّٰهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ» .

(از مصباح الانس ص 15).

فَتحِ مُبين

-(اصطلاح عرفانى)فتح مبين عبارت از ظهور به مقام ولايت و تجليات انوار اسماء الهيه است كه مغنى صفات روح و قلب و مثبت كمالات سر است بحكم «إِنّٰا فَتَحْنٰا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» .

(از مصباح الانس ص 15- اصطلاحات صوفيه خطى ث 854).

فَتحِ مُطْلَق

-(اصطلاح عرفانى)فتح مطلق كه اعلى الفتوح است عبارت از تجلى ذات احديت و استغراق در عين جمع بفناء رسوم خليقت است و بدان متحقق شود فرق بين خواطر اربعه كه وارد بر قلب بنده شود بدون تأمل كه القاآت هم ناميده‌اند يعنى خطابات و بالجمله منفتح شود بر عبد از تجلى ذاتى احديت و استغراق در عين جمع بفناء رسوم كه فرمود «فَفَتَحْنٰا أَبْوٰابَ السَّمٰاءِ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثٰابَهُمْ فَتْحاً - قُلْ يَجْمَعُ بَيْنَنٰا رَبُّنٰا ثُمَّ يَفْتَحُ بَيْنَنٰا بِالْحَقِّ وَ هُوَ الْفَتّٰاحُ الْعَلِيمُ - وَ يَقُولُونَ مَتىٰ هٰذَا الْفَتْحُ قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لاٰ يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمٰانُهُمْ» (از مصباح الانس ص 15).

و بالاخره آنچه گشاده شود بر بنده بعد از آنكه بسته بود بر وى از نعم ظاهره و باطنه چون ارزاق و عبادات و علوم و معارف و مكاشفات و غير ذلك فتح است.

شاه نعمت اللّه گويد:

ميرسد ما را فتوح خاص و عام خوش درى بگشاده ما را و السلام
خاقانى گويد:

در عشق فتوح چيست دانى از دوست كرشمه نهانى

فَتْرَت

-(اصطلاح عرفانى)فترت عبارت از انكسار و ضعف و سستى است و خامشى آتش سوزانى است كه در بدايت حال در سالك وجود داشته است.

(از مصباح الانس ص 15- اصطلاحات شاه نعمت اللّه ص 55) ابراهيم گويد:

«الفترة بعد المجاهدة من فساد الابتداء و الحجب بعد الكشف من السكون الى الاحوال».

(طبقات ص 413)

فَتق

-(اصطلاحات عرفانى)مقابل رتق است و مراد ظهور آنچه در باطن است ميباشد در حضرت واحديت از نسب اسمائيه و تفصيل بصورت مادۀ نوعيه و شئون ذاتيه حق كه پوشيده است.

فِتنَة

-(اصطلاح عرفانى)جوش و خروش سالكان راست در جنب جبروت و صفات جمال حق،و فساد انگيختن است در خلق:

سرم بدنيى و عقبى فرو نمى‌آيد تبارك اللّه از اين فتنه‌ها كه در سر ماست
در اندرون من خسته دل ندانم كيست كه من خموشم و او در فغان و در غوغاست
ابو العباس بن عطا گويد:

«الفتنة مقرونة بالمنية و المحبة مقرونه بالاختيار و البلوى مقرونة بالدعوى» (طبقات ص 269).

«الفتن ثلثه:فتنة العامة من اضاعة العلم و فتنة الخاصة من الرخص و التاويلات و فتنة اهل المعرفة من ان يلزمهم حق فى

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 3  صفحه : 1395
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست