نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1395
و بعد از عبور از منازل نفس است چنانكه فرمايد «نَصْرٌ مِنَ اللّٰهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ» .
(از مصباح الانس ص 15).
فَتحِ مُبين
-(اصطلاح عرفانى)فتح مبين عبارت از ظهور به مقام ولايت و تجليات انوار اسماء الهيه است كه مغنى صفات روح و قلب و مثبت كمالات سر است بحكم «إِنّٰا فَتَحْنٰا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» .
(از مصباح الانس ص 15- اصطلاحات صوفيه خطى ث 854).
فَتحِ مُطْلَق
-(اصطلاح عرفانى)فتح مطلق كه اعلى الفتوح است عبارت از تجلى ذات احديت و استغراق در عين جمع بفناء رسوم خليقت است و بدان متحقق شود فرق بين خواطر اربعه كه وارد بر قلب بنده شود بدون تأمل كه القاآت هم ناميدهاند يعنى خطابات و بالجمله منفتح شود بر عبد از تجلى ذاتى احديت و استغراق در عين جمع بفناء رسوم كه فرمود «فَفَتَحْنٰا أَبْوٰابَ السَّمٰاءِ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثٰابَهُمْ فَتْحاً - قُلْ يَجْمَعُ بَيْنَنٰا رَبُّنٰا ثُمَّ يَفْتَحُ بَيْنَنٰا بِالْحَقِّ وَ هُوَ الْفَتّٰاحُ الْعَلِيمُ - وَ يَقُولُونَ مَتىٰ هٰذَا الْفَتْحُ قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لاٰ يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمٰانُهُمْ» (از مصباح الانس ص 15).
و بالاخره آنچه گشاده شود بر بنده بعد از آنكه بسته بود بر وى از نعم ظاهره و باطنه چون ارزاق و عبادات و علوم و معارف و مكاشفات و غير ذلك فتح است.
شاه نعمت اللّه گويد:
ميرسد ما را فتوح خاص و عام خوش درى بگشاده ما را و السلام خاقانى گويد:
در عشق فتوح چيست دانى از دوست كرشمه نهانى
فَتْرَت
-(اصطلاح عرفانى)فترت عبارت از انكسار و ضعف و سستى است و خامشى آتش سوزانى است كه در بدايت حال در سالك وجود داشته است.
«الفترة بعد المجاهدة من فساد الابتداء و الحجب بعد الكشف من السكون الى الاحوال».
(طبقات ص 413)
فَتق
-(اصطلاحات عرفانى)مقابل رتق است و مراد ظهور آنچه در باطن است ميباشد در حضرت واحديت از نسب اسمائيه و تفصيل بصورت مادۀ نوعيه و شئون ذاتيه حق كه پوشيده است.
فِتنَة
-(اصطلاح عرفانى)جوش و خروش سالكان راست در جنب جبروت و صفات جمال حق،و فساد انگيختن است در خلق:
سرم بدنيى و عقبى فرو نمىآيد تبارك اللّه از اين فتنهها كه در سر ماست
در اندرون من خسته دل ندانم كيست كه من خموشم و او در فغان و در غوغاست ابو العباس بن عطا گويد:
«الفتنة مقرونة بالمنية و المحبة مقرونه بالاختيار و البلوى مقرونة بالدعوى» (طبقات ص 269).
«الفتن ثلثه:فتنة العامة من اضاعة العلم و فتنة الخاصة من الرخص و التاويلات و فتنة اهل المعرفة من ان يلزمهم حق فى
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 3 صفحه : 1395