responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 920

بشريت است.

ساقيا مى ده كه جز مى‌نشكند پرهيز را تا زمانى كم كنم اين زهد رنگ‌آميز را
دين زردشتى و آئين قلندر چند چند توشه بايد ساختن مر راه جان‌آويز را
سنائى گويد:

اين رنگ نگر كه زلفش آميخت وين فتنه نگر كه چشمش انگيخت
وين عشوه نگر كه چشم او داد دل برد و بجانم اندر آويخت
نسازد عشق رنگ از هيچ رويى بهر مخلوقى
كه رنگ عشق بى‌رنگى وجود اندر عدم سازد
.

رَوابِط

-(اصطلاح ادبى)روابط عبارت از حروف يا كلماتى‌اند كه جملات و كلمات را با يكديگر پيوند دهند از جمله روابط در عربى ضمايراند و روابط جملات ضمائر و اشارات و حروف عطف باشند.

رجوع شود به(مغنى باب چهارم ص 259-مطول ص 230)

رَواتِب

-(اصطلاح فقهى)جمع راتبه است و عبارت از سنتى است تابع فريضه و عبادات موقت بوقت مخصوص را رواتب نامند و رواتب يوميه نمازهاى مستحب‌اند كه دو برابر نمازهاى واجب يوميه‌اند، ظهر 8 ركعت قبل از نماز ظهر و 8 ركعت قبل از نماز عصر و چهار ركعت بعد از مغرب و 12 ركعت بعد از عشا و 8 ركعت نماز شب و دو ركعت شفع بعد از نماز شب و يك ركعت وتر و دو ركعت نافله صبح قبل از صبح كه ميشود 34 ركعت و هر دو ركعت نافله را تشهد و تسليم است به جز وتيره(از كشاف ج 1 ص 583-شرح لمعه ج 1 ص 42).

رَواضِع

-(اصطلاح فقهى)منظور دايه‌ها و خدام قلب‌اند(رجوع شود به ترجمۀ آراء اهل مدينۀ فاضله ص 216).

رَوافِض

-(اصطلاح كلامى)فرقۀ بزرگى از فرق اسلامند كه شيعه باشند.

(از كشاف ج 1 ص 621)

رَوايَت

-در لغت نقل است و در عرف فقها مسئله‌ايست فرعى كه از فقيه نقل شود و اطلاق بر قول و فعل نبى نيز شود.

(از كشاف ج 1 ص 6700)

رُوح

-(اصطلاح فلسفى و عرفانى) يكى از مسائل مهم فلسفى كه افكار و انظار فلاسفه را بخود متوجه كرده است مسأله روح است كه هم از لحاظ ماهوى و هم وجودى مورد بحث قرار گرفته است در مورد اول كه بحث از لحاظ ماهوى باشد اقوال و آراء پراكنده و مختلفى اظهار شده است و هيچ كدام مسأله را بطور تحقيق حل نكرده‌اند شرايع و مذاهب نيز در مورد ماهيت و ذات روح ساكت شده‌اند چنانكه در قرآن مجيد است «قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي» .

آنچه براى اهل نظر مسلم شده است آنكه غير از اعضاء و جوارح و ابدان مادى امر ديگرى هست كه منشأ احساسات و ادراكات و تعقلات و حركات و سكنات و فعل و انفعالات ارادى و غيره است و اين امر مسلم است كه منشأ ادراكات و تعقلات و آثار و خواص ديگر در تمام موجودات يكسان نيست و نيز مسلم است كه هر يك از موجودات را آثار خاصى

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 920
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست