responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 902

ذلك الامر البسيط المحفوظ فى تلك الحدود مستند الى المبدأ الثابت و باعتبار نسبتها المتجددة يستند اليها الحوادث المتجددة».

(از شرح منظومه ص 187) از آن جهت كه حركت فلكيه دائم است و علت و سبب براى تمام حركات و تجددات و متحركات عالم است و آن ذاتى فلك است و حركت خود مستند بعلت حادثى ديگر نيست زيرا آن را ابتداء زمانى نيست و بالجمله زمان مقدار حركت فلك الافلاك است و حوادث و متغيرات امور زمانى‌اند و بنا بر اين فلك حادث نيست و بلكه قديم است و حركت امر ذاتى آنست و در نتيجه حوادث كلا مستند بحركت دوريۀ فلكيه‌اند و حركت ذاتى فلك الافلاك است و ثابت است باعتبارى و باعتبار ثباتش مستند بذات قديم است و باعتبار حدوثش حوادث بدو مستند شوند و ديگر آنكه در هر حركتى امر واحدى است بسيط مستمر كه حركت بمعناى توسطيه است كه بين المبدأ و المنتهى است و راسم امر ممتدى است كه حركت بمعنى قطع باشد،حركت توسطيه امرى است ثابت دائم باعتبار ذاتش و تجدد او باعتبار نسبت آنست بحدود مفروضۀ در ما فيها الحركة پس حركت باعتبار ذات يعنى امر بسيط محفوظ در آن حدود مستند بمبدأ ثابت است و باعتبار نسبت متجددۀ او حوادث بدو مستند ميشوند.

صدر الدين رابط ميان حوادث بقديم را حركت ميداند نهايت حركت جوهريه او گويد:كليه متحركات و حركات منتهى ميشوند به طبيعت جوهريه و طبيعت جوهريه مبدأ قريب تمام حركات و حوادث است و خود متجدد بالذات است و تجدد او مجعول بالعرض است و بالجمله آنچه مجعول بالذات است طبيعت است و تجدد آن را ذاتى است و ذاتى لا يعلل و لا يستند الى جاعل و جاعل آن را متجدد الذات خلق كرده است و طبيعت«بما هى ثابتة مرتبطة الى المبدأ الثابت و بما هى متجددة»حوادث مستند بآن ميشوند«بناء على ما حققه من الحركة الجوهرية و التجدد الذاتى فى الطبيعة انه يلزم الانتهاء الى حادث مهيته و حقيقته عين الحدوث و التجدد كالحركة او المتحركة بنفسه كالطبيعة المتجددة بذاتها».

(شرح منظومه ص 188،186 و رجوع شود به ش ص 396-اسفار ج 1 ص 238، 226-ج 3 ص 85،172)

رَبِّ طِلِسمِ ارض

-اين اصطلاح اشراقى است و مراد رب النوع زمين است كه حكماء فرس اسفندارمذ ناميده‌اند.

(از اسفار ج 3 ص 120-ج 2 ص 125)

رَبِّ عَقلِ اوّل

-(اصطلاح فلسفى) وجود اگر بشرط كليات اشياء اعتبار شود مرتبت اسم الرحمن و رب عقل اول ناميده ميشود كه لوح قضا و ام الكتاب و قلم اعلى است.

(از شرح قيصرى ص 10)

رَبِّ مُطلق

-(اصطلاح فلسفى)مراد ذات احديت است.

(از كشاف ص 527)

رَبُّ النّوع

-(اصطلاح فلسفى)رب النوع را صنم هم گويند رجوع شود بارباب انواع.

(ش ص 373-اسفار ج 1 ص 129)

نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامی نویسنده : سجادی، جعفر    جلد : 2  صفحه : 902
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست